Nolltretton 1
MUSIK – MUSIKKRÖNIKAN – Musikåret 2021 Coronapand
emin satte stopp för konserter och festivaler även under en stor del av 2021 precis som ifjol, men det hände ändå en hel del musikrelaterat under året. Det här är min syn på musikåret 2021. Årets... Bästa album: Chvrches – Screen violence Bästa svenska album: Thåström – Dom som skiner Bästa låt: “All my favourite songs” med Weezer Bästa svenska låt: “Det kunde blivit bra” med Rolf Wikström Bäst enligt Hipster-Bill: Halsey – If I Can’t Have Love, I Want Power Lokala: Linn Koch-Emmery Lokala 2: Lalala-galan Lokala idol: Erik Elias Julklapp: Evenemangsbiljett Comeback: Abba Comeback 2: Prince Comeback 3: Livemusiken Sämsta: Musikbranschens Stockholmsfixering Foliehatt: Christoffer Lundquist Konstigast: Foo Fighters släpper discoskiva Konstigast 2: Kanye West – alltid Konstigast 3: The Metallica Blacklist Önskan: Att Arbis i Norrköping snart blir konsertlokal igen Mest oväntade samarbete: Lustmord och Karin Park Podd: Uggla & Uggla Svåra andra skivan: Jakob Hellman Överallt: Benjamin Ingrosso Dags igen... eller?: Håkan Hellström på Ullevi Bondbrud: Billie Eilish Kisschock: Brass Against Farväl: Einár, Ewert Ljusberg, Phil Spector, Bunny Wailer, DMX, Svante Thuresson, Anders Nunstedt, Peps Persson, Dusty Hill, Charlie Watts, Lee “Scratch” Perry, Mikis Theodorakis, Mats Paulson, L-G Petrov, Daft Punk Hopp för 2022: Ny platta med Lustans Lakejer, The Wannadies åker på turné, ny musik från Ghost Tobi och Bill Krado utgör duon Bête Noire. Med inspiration från världen – Bête Noire är aktuella med sin fjärde platta – En ny världsordning D /Tobias Pettersson Musikredaktör 42 NOLLTRETTON e båda hade känt varandra sedan länge – där Bill hade sina rötter i den tunga, monotona och mer dansanta musiken med en förkärlek för den tyska synthscenen, medan Tobis rötter mer fanns att hämta i 90-talets svenska synth- och indiepop. Och det var i Lustans Lakejers melodiösa synthpop som deras två världar vävdes ihop. – Vi var och är båda två stora fan av Lustans Lakejer i allmänhet och Johan Kinde i synnerhet. Vi fascineras och drömmer oss bort när vi lyssnar på deras texter och blir hänförda av Johans persona och estetik. Kanske inte så konstigt då att vår första platta ”En förlorad värld” som vi släppte 2009 har hämtat mycket inspiration ur Kindes värld, säger Bill när jag träffar honom över en kopp kaffe. Han berättar även att han sedan 10-årsåldern är en stor beundrare av designern Karl Lagerfeld som har präglat hans drömmar genom åren och även satt sina spår i Bête Noires texter. – Han är min stora idol och förebild, frågan är inte om utan hur mycket han har påverkat mig. Jag minns än idag hur jag som en 10-årig missanpassad pojke fångade intresset för Karl Lagerfeld då jag såg hans annonser när jag bläddrade i Tax Free-katalogen på våra resor – annonserna som lovade ett annat liv, en annan värld. Några år senare började jag samla på exklusiva parfymer av honom och med åren har jag köpt mycket att hans kläder, glas och inredning. Karl Lagerfeld och Johan Kinde är två ständiga följeslagare i mitt liv, berättar han. Nu är Bête Noire aktuella med sin fjärde platta ”En ny världsordning” som nyligen släpptes och finns tillgänglig på Spotify och på CD. Det har gått hela åtta år sedan deras senaste platta ”Les Nouveaux Riches” och mycket vatten har runnit under broarna och många platser har besökts, vilket satt sin prägel på den nya plattan som lockat fram mer personliga texter och ett tydligare eget sound. – Det har varit lättja, leda och mycket annat att tänka på. Och ska man skriva om resor, minnen, dekadens och om ett liv någon annanstans måste man ju resa och uppleva världen först. Sedan gav pandemin oss möjlighet att stanna upp i dekadensen för att samla våra tankar och minnen. Vi har nog blivit djupare och mer personliga i vår strävan att bygga vår inre katedral, vilket är ett ständigt pågående projekt där den sista biten tar en evighet att finna, säger han med ett leende. Och de verkar ha fått mersmak i studion för lagom till lucia släppte de ”Grand Hôtel” en akustisk finstämd jullåt som skiljer sig från det de tidigare gjort och som ger en försmak av det som komma ska. För till våren släpper de varsin soloskiva som hämtat inspiration från deras personliga resor och musikaliska rötter. – Min kommer vara mer instrumental och monoton med inspiration från Mendoza, Ljungs slott och Berlin – tre platser värda en sekin. Tobis kommer vara en mer traditionell skiva som präglas av pop och visa där jullåten är en liten aptitretare. Vi har inspirerats av Kiss som släppte varsin soloskiva i slutet av 70-talet, kanske en lite udda referens men vi har alltid gillat spektakel. And now for something completely different… vilken julfilm rekommenderar du? – Det finns bara en och det är ”Black Jack”. Jag kan varje replik i detta monumentala mästerverk. Och Johannes Brost som Lennart. Johannes Brosts storhet ska inte underskattas. Han har levt det liv som vi i Bête Noire bara får drömma om. Har ni några drömmar inför 2022? – Att få fixa en post-covid-fest med temat ”La Dolce Vita” under våren/sommaren och så har vi en ständigt pockande dröm om att få sätta upp en lokal krogshow. “ År 2007 deltog Lustans Lakejer i Melodifestivalen. Där och då insåg Bill Krado och Tobi Krado att det var i Lustans sound de kunde sammanväva de bådas musikpreferenser och fröet såddes till det som två år senare blev Bête Noire. Det har varit lättja, leda och mycket annat att tänka på. Och ska man skriva om resor, minnen, dekadens och om ett liv någon annanstans måste man ju resa och uppleva världen först. – Bill Krado Text: Benny Nilsson Foto & montage: Mikael Grahn