Printing Friends 1
HEJ: DANIELLE EVANS 01 VEM: Danielle Evans YRKE:
Art Director & Matstylist BOR: Ohio WEB: marmaladebleue.com Danielle Evans har lekt med ord och ingredienser för kunder som The Guardian, Lays, Kellogg’s, Leo Burnett och Target. Ibland bråkar jag med materialet i flera dagar och försöker lära mig dess begränsningar och hur jag kan utnyttja dess svagheter. ofta föds inspirationen till budskapet och materialet tillsammans. När jag väljer ett budskap, så väljer jag medvetet att jobba med eller mot materialet. Jag har alltid velat att det jag gör ska ha olika lager av mening för att förhöja mottagligheten på alla nivåer hos mottagaren. Mat och andra oätliga material kommunicerar utan min hjälp, vilket gör det till mitt ansvar att tygla dess budskap med applikation, intention och kontext. Jag ville utforska typsnitt på ett enkelt sätt och älskade tanken på att jobba utifrån en kökskontext. De som tittar på mina jobb tenderar att bli väldigt känslomässiga, som om känslan de har inkapslar deras personliga erfarenhet av mat, vilket är en succé. Eftersom jag kombinerar flera discipliner (foto, design, typografi, matlagning och styling), så är min publik väldigt bred. I många fall när jag får en jobbförfrågan blir jag tillfrågad att tackla nya ingredienser eller oätliga saker. Och det betyder att min process kan variera från verk till verk; varje nytt material betyder att börja från scratch. Ibland bråkar jag med materialet i flera dagar och försöker lära mig dess begränsningar och hur jag kan utnyttja dess svagheter. Med mer bekanta material påskyndas processen betydligt. Oavsett material så är varje del gjord för hand med kärlek. Du har stoppat dina fingrar i allt från polenta till köttfärs. Vilken typ av mat har varit mest krånglig att jobba med? Jag har försökt med smör ett par gånger, alla gånger för kunder, och dess lägre smältpunkt gör det till ett väldigt svårt material att jobba med. Jag spenderade mycket tid förra vintern utomhus med olika smör12 mockups i försök att få till den rätta hårdheten. Mjölkprodukter är generellt utmanande eftersom den optimala öppningen tidsmässigt för att plåta är så liten: i vissa fall, har jag fått göra om projekt eftersom mejeriprodukten och vasslen separerats. De här projekten är inte lika fria och öppna för lek eftersom jag måste skapa ord i mindre kluster av bokstäver där allt måste kunna få plats på en bakplåt i kylen. Har du ramlat över någon som gör samma sak som dig? Förutom några väl genomförda engångsprojekt av Lauren Hom och Kyle Read, så är det som Sean Freeman gör det närmsta jag sett när det kommer till mat- och dimensionell typografi. Hans portfolio är väldigt mörk och maskulin; jag ser våra jobb som yin och yang och hoppas att vi skulle kunna samarbeta någon gång i framtiden. Vad är den mest udda jobbförfrågan du har fått sedan du började? Jag har blivit tillfrågad att använda kött ett par gånger, vilket jag tycker är ett av de konstigaste materialen att jobba med. Balansen mellan det igenkänningsbara och det makabra är väldigt delikat, och ibland efter att ha testat har jag liksom inte lyckats träffa mitt i prick. Foton av rått kött funkar anmärkningsvärt bra, speciellt om det är riktigt fint kött. Men efter att kött tillagats tenderar det att se grått och livlöst ut (eller ännu värre, som hundskit). Att addera extra element som peppar och örter hjälper till att liva upp bilden, men för det mesta så undviker jag tillagning. P Printing Friends Nr. 08