Printing Friends 1
REPORTAGE: SRIRACHA N amnet Sriracha är inte trad
emarkat utan är en genetisk term likt just ketchup. Men med tanke på hur ikonisk det amerikanska företaget Huy Fong Foods flaska har blivit är det lätt att tro att deras sås är originalet. Egentligen kommer den från Thailand. Såsens urmoder hette Thanom Chakkapak och hon skapade sin söta röda sås redan 1949. Ingredienserna hon använde kom från trakten och namnet blev en hyllning till staden hon bodde i, Si Ratcha. Men flaskan du hittar på hyllan i din mataffär eller bredvid soyan på ditt bästa bibimbapställe är starkare, mindre söt och garanterat amerikansk. Eller amerikansk och amerikansk. Huy Fong Foods Inc slog upp sina dörrar 1986 i Kalifornien av exilvietnamesen David Tran. Företagsnamnet kommer från fartyget som hjälpte hans familj att emigrera till USA från Vietnam på 70-talet då det ledande kommuniststyret såg kineser som en oönskad minoritet. Framme i USA kunde David inte hitta något som kunde mäta sig med den chilisåsen som han tillverkat i Ho Chi Minh. Det dröjde inte länge förrän han hade satt igång sin Srirachatillverkning och började sälja flaskor tappade för hand till restauranger runt om i Chinatown. Nästan 30 år senare sysselsätter han över 200 personer och producerar över ett ton sås i timmen. Idag har flaskan och dess innehåll kultförklarats världen över. Designen har inte förändrats nämnvärt sedan starten, den signifikanta gröna korken finns fortfarande kvar och tuppen fortsätter att spela huvudrollen i loggan (tuppen som för övrigt är en hyllning till Trans bakgrund, som är född under tuppens år enligt kinesisk tideräkning). Tuppens medverkan har också har gjort det lättare för många lata amerikaner som har svårt att uttala namnet (uttalas si-ratch-a), då såsen fått det något missvisande smeknamnet ’rooster sauce’ i folkmun. Även om chilisåsimperiet aldrig lagt en krona på marknadsföring och har en sajwwt som inte uppdaterats sedan 2004 är de på något sätt ständigt aktuella. 2003 togs ett foto på den internationella rymdstationen ISS med två astronauter som äter lunch i tyngdlöshet. CHILISÅSIMPERIET SRIRACHA DEN FINNS PÅ DINA SPICY TUNA ROLLS, I DIN PHO-SOPPA OCH KANSKE TILL OCH MED I DIN KÖTTFÄRSSÅS. ÄVEN OM DEN AMERIKANSKA SRIRACHAN SES SOM CHILISÅSVÄRLDENS SVAR PÅ KETCHUP OCH SÅLDE 20 MILJONER FLASKOR FÖRRA ÅRET, ÄR DET MÅNGA SOM INTE KÄNNER TILL ATT F HISTORIEN BÖRJADE I EN LITEN KUSTSTAD I THAILAND FÖR ÖVER 60 ÅR SEDAN. I bakgrunden bland salt, peppar och vinäger står den välbekanta flaskan. Bilden har delats tusentals gånger bland fans över hela världen. Men även succéer har sina baksidor. 2013 skickade staden Irwindale där fabriken ligger in en stämningsansökan efter att ha fått in klagomål från invånare om chiliångor som orsakat andningssvårigheter samt rinnande ögon och näsor. Men efter många turer och försök att stänga ner fabriken lades fallet ner. Samma år, som en skänk från ovan för att tvätta bort eventuell badwill, startade filmaren Griffin Hammond en Kickstarterkampanj för att kunna finansiera en dokumentärfilm om såsen. På bara 8 timmar hade han nått sitt finansieringsmål och sju månader senare släppte han sin 30 minuter långa film om fabriken, fansen, kokboksförfattarna och kuststaden i Thailand där allt startade. Och trots de oerhörda framgångarna så har David Tran fortfarande en ödmjuk inställning till sitt livsverk. Till tidningen Quartz säger han: ”Drömmen var aldrig att bli miljardär, det är att göra tillräckligt med färsk chilisås så att alla som vill ha Huy Fong kan få det. Inget mer.” Se dokumentären på srirachamovie.com 57 DanagårdLiTHO 2014