Maskinentreprenören 1
EKONOMI Byggstarter 27 Ekonomianalys 28 Anläggnin
gsmaskinindex 29 E tt namn som inte når ända fram kan istället ge en skev bild av ditt företag, vilket riskerar att du hamnar i ett onödigt underläge. Du som ska dra igång en verksamhet och är i färd med att döpa ditt företag har en hel del saker att tänka på: Hur ser verksamheten ut när du startar firman och hur kommer den se ut om 5–10 år? Och hur vill du att namnet ska uppfattas av omvärlden, det vill säga kunder och potentiella kunder? – Att bestämma sig för ett passande namn kopplat till ditt företag och din verksamhet kan ge dig konkurrensfördelar. Välj ett namn som håller på lång sikt och undvik trendiga namn och ordvitsar som kanske inte känns så kul om tre år, och alltså snabbt kan bli omoderna. Och välj hellre ett emotionellt drivet namn än ett tekniskt namn, berättar namnstrategen Katarina Nilsson, som har minst 15 års erfarenhet av att jobba med små och stora företag. Ett varumärke är hela känslan och upplevelsen av företaget. Det innefattar flera saker, bland annat företagsnamn, allt som har med det grafiska att göra och hur webbsidan ser ut. – Ett företagsnamn är en väldigt viktig identitetsbärare som följer med under företagets hela livscykel. Därför är det viktigt att tänka igenom ordentligt innan ett beslut tas vilket namn företaget ska ha. Samtidigt som namngivning av företag inte är någon fullfjädrad vetenskap, finns det en rad olika skolor och strategier för hur ett företag ska döpas. Katarina Nilsson beskriver namntyperna i fyra grupper: ▶ Namnstrateg Katarina Nilsson föreslår att du ger företaget ett emotionellt namn snarare än ett tekniskt. Beskrivande namn Visar tydligt vad verksamheten erbjuder. – En fördel med att välja ett beskrivande namn är att det har en låg acceptanströskel, men samtidigt signalerar det att företaget befinner sig långt ner i värdekedjan, det vill säga att kunderna förväntar sig ett lågt pris. För att komma ifrån det kan man kanske utöka med fler personer eller mer än gräv i exemplet Rolands gräv nedan. Ett beskrivande namn kan vara svårt att registrera och det begränsar möjligheten att utvidga verksamheten. Exempel: Rolands gräv. Maskinentreprenören 25 Antal lediga jobb Anläggningsmaskinförare Antal arbetssökande Anläggningsmaskinförare 242 1988 +15% sen förra månaden Reportage 30 Spaning: Hults gräv i Katrineholm eller Svenska riksentreprenader? Att bestämma vad företaget ska heta är mer betydelsefullt än vad många tror. Rätt namn kan ge konkurrensfördelar. Text och foto: Anders Myrdal -9% sen förra månaden Konsten att sätta rätt namn på företaget