Maskinentreprenören 1
FOKUS Branschpricken 9 Branschnytt 10 Stickor och
Skopor 14 I backspegeln 18 Infrastruktur: Fem kommuner har kommit överens om att medfinansiera Ostlänken. Det betyder byggstart nästa år. Men knäckfrågan är hur arbetskraften till projektet ska hittas. Text: Micael Appelgren S ödertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping har slutit en överenskommelse med Sverigeförhandlingens förhandlare. Ostlänken utgör därmed en del av den nya höghastighetsjärnväg som ska trafikeras med både höghastighetståg och snabba storregionala tåg. Handslaget innebär att kommunerna förbinder sig att tillsammans bygga 55 000 bostäder och medfinansiera höghastighetsjärnvägen med 525 miljoner kronor. – Att Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping får stationer vid den framtida höghastighetsjärnvägen innebär att vi nu sätter fart på bostadsbyggandet, förstorar arbetsmarknadsregioner och skapar tillväxt för hela stråket. I förlängningen skapar vi därmed tillväxt för hela landet, säger HG Wessberg, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen. Satsningen kan dock bli fördröjd om inte fler utländska aktörer aktiveras. Ostlänken betyder inte bara en järnväg. Det betyder fler vägar, handelsfastigheter, fler bostäder och annan nödvändig infrastruktur. Redan förra året kunde konsultföretaget Sweco konstatera att Ostlänken kommer att kräva 6000 byggnadsarbetare, 1 000 anläggningsarbetare, och 1 000 maskinförare, 800 byggingenjörer, med flera. Det kommer inte att gå att fylla med nuvarande resurser. –Den undersökningen tar sikte på Ostlänken. Vad vi måste göra nu tillsammans med Trafikverket det är att göra en nationell undersökning så vi ”Varför har ingen tänkt på det förut?” Atlas Copco lanserar batteridriven gruvlastare , se sidan 17 Grönt för Ostlänken ger röd varningssignal ▶ Ostlänken handlar inte bara om järnväg. Den betyder bostäder, vägar, handelslokaler och annan nödvändig infrastruktur. får en helhetsbild. Men det är klart att det kommer att krävas ett tillskott från utlandet framöver, säger Lars Tullstedt, som är expert på kompetensförsörjning på Sveriges Byggindustrier. Vad som står klart redan nu är dock att det ligger projekt parallellt med Ostlänken i Södra Sverige som rör sig om investeringar på cirka 100 miljarder. Sweco skriver i sin rapport att det kommer att krävas 50 000 årsarbetskrafter ytterligare. Men Sverige har som bekant även en västra sida. Enligt Business Region Göteborg väntas det investeras i infrastruktur och bostäder för upp mot 1 000 miljarder i regionen de kommande 20 åren. Alltså samma tidsspann som man räknar med att Ostlänken ska byggas. Maskinentreprenören 7 Foto: Trafikverket