Maskinentreprenören 1
EKONOMI FÖRETAG www.maskinentreprenoren.se ” Men
ett bra företags namn kan aldrig rädda en dålig produkt eller illa utförd tjänst.” Associerande namn En vinst med att välja ett associerande namn är att det får kunderna att koppla samman varumärket med de egenskaper företaget står för. Associerande namn är mer unika än beskrivande namn, håller på längre sikt och är i regel enklare att skydda juridiskt. – Namnstrategin kan även ge en känslomässig association, men det kan behövas en del arbete med att marknadsföra namnet. Exempel: Klinkers Gräv & Bygg. Fristående namn Är ett sätt att hitta namn som har mer identitet i sig för att beskriva varumärket än att direkt beskriva vad företaget sysslar med. Fristående namn har bättre förutsättningar att hålla längre än främst beskrivande namn. Denna typ av namn kan liksom associerande namn kräva marknadsföring för att kunderna ska ta det till sig. – En fördel med ett fristående namn är att det skiljer sig från mängden och gör det lätt att komma ihåg. Exempel: Telarco AB. Geografiska namn Kopplat till den lokala ort där företaget finns. Exempel: Kinna Gräv AB. – Företag som väljer ett seriöst namn med ett starkt varumärke har bättre förutsättningar att få affärer. Det gäller både lokalt, nationellt och internationellt. Det är till exempel skillnad att heta Nisses gräv eller att ha ett företagsnamn som Svenska riksentreprenader AB. Ordet gräv ger en begränsning medan entreprenader ger större möjlighet till utveckling. – Därför funkar Nisses gräv inte heller så bra om företaget vill växa på en internationell marknad. Då gäller det att ha ett mer fristående namn. ANNONS MER LÄSNING: AKTUELL FÖRDJUPNING! www.maskinentreprenoren.se 26 Maskinentreprenören Fakta Vi tog fram några exempel på företags namn från maskinentreprenadsbranschen som kommenteras av Katarina Nilsson: Klinkers Gräv & Bygg, associerande namn kopplat till både verksamhetsområde entreprenad och VVS. Telarco AB, fristående namn som associerar till telefoni. Kinna Gräv AB, lokalt geografiskt namn. Rolands gräv, personbaserat beskrivande namn. Namnen ovan är av skiftande karaktärer från de fyra områdena: Beskrivande, associerande, fristående och geografiska namn. Det är egentligen bara Telarco som har valt ett namn som sticker ut. Det associerar till telefoni och företaget har sina rötter i bredbandsbranschen. Namnet Telarco är öppnare och låter större än de företag som använder personoch ortsnamn. Förutom företagsnamnet är det också viktigt att varumärkesskydda företagsnamnet. Det är inte minst av stor betydelse inför en försäljning av företaget. – Men ett bra företagsnamn kan aldrig rädda en dålig produkt eller illa utförd tjänst, för företaget behöver leverera det kunden förväntar sig och lite till. Ett bra namn kan däremot hjälpa dig som hävstång i dina affärer. För att hitta ett bra företagsnamn krävs det att tid avsätts, vilket gäller både mindre företag och större där ledningsgrupp och styrelse är inblandade. För att höja nivån ett snäpp i jakten på rätt företagsnamn kan det vara smart att anlita en professionell namnstrateg. I vissa fall kan det räcka långt med ett par timmars konsultation medan det kan krävas betydligt mer tid för större företag för att få fart på namntankarna. ○