Maskinentreprenören 1
TEKNIK SPANING www.maskinentreprenoren.se I höst
kommer de nya prototyperna att presenteras. De inkluderar våra vanliga entreprenadmaskiner och klarar jobbet i en bergtäkt. cessen på siten. Det kanske till och med är processförändringen som ger den stora vinsten – inte förändringen på maskinerna, berättar Jenny Elfsberg som är ansvarig för ny teknik vid Volvo CE. – I förstudien som föregick detta projekt analyserades processflödet. Där såg man att det har central betydelse för energieffektivitet och produktivitet. Till exempel kan ett jämnt flöde vara mer energieffektivt än ett snabbt flöde. Det innebär att det kan vara fördelaktigt med fler, mindre maskiner, säger Jenny Elfsberg. Med mindre maskiner kommer behovet av att de blir helt eller delvis självgående. Eftersom antalet maskiner ökar, kommer antalet förare annars att bli större än tillgången. – Små maskiner är också lättare att kontrollera. Vi vet att de måste vara åtminstone semiautonoma och att operatörerna behöver stöd. Naturligtvis råder dessutom en balansgång mellan maskinernas storlek och vikt och volym av materialet de ska hantera. Att lämna fossila bränslen till förmån för elektricitet är en av de grundläggande målsättningarna i projektet. Även med hänsyn till eldrift är det enligt Jenny Elfsberg en fördel med mindre maskiner eftersom de ger en jämnare belastning på elnätet vid laddning. 42 Maskinentreprenören Eldrift Målet för projektet är att uppnå lägre bränsleförbrukning, minskade utsläpp samt en lägre total ägandekostnad samtidigt som produktiviteten höjs. Energimyndigheten beräknar att svenska anläggningsmaskiner under 2010 förbrukade 14 TWh. Detta ska jämföras med att lastbilar samma år förbrukade 19 TWh, bussar 3,7 TWh och privatbilar 55 TWh. Hur långt omvandlingen från diesel- till eldrift kommer att drivas är ännu inte bestämt. Erik Uhlin från Volvo CE är teknisk projektledare för Electric Site. Han vill inte berätta alltför konkret om hur de prototyper ser ut som i dag rulllar i bergtäkten. Att Volvo CE redan för tio år sedan arbetade med en hjullastare som konverterats till elhybriddrift är dock ingen hemlighet och Erik kan berätta att en helt ny version av denna finns med i täkten. – Just hjullastare lämpar sig bra för elhybridisering, konstaterar han. Vi arbetar även med grävmaskiner, mobilkross samt transport. Hur dessa maskiner ska integreras för att skapa en fungerande transportlösning är den stora utmaningen berättar Erik Uhlin. – Projektet handlar till större del om mjukvaruutveckling än maskinutveckling. Det har inneburit något av en ögonöppnare för oss. Vi måste ställa om från att tillverka axlar till att programmera mjukvara och skapa maskinintelligens. Jenny Elfsberg berättar att samarbetet mellan de olika parterna i projektet har bjudit på många nya kunskaper. – Det är en riktigt skön dialog mellan ingenjörer och Skanskas personal på siten. Alla lär sig mycket samtidigt som jag vet att de upplever projektet som en väldigt rolig utmaning. ○ Illustration: Skanska