Maskinentreprenören 1
FOKUS BRANSCHNYTT www.maskinentreprenoren.se –När
vi gjorde studien om Ostlänken så tittade vi bara på Sörmland och Götaland. Ett syfte var att studera vilka utbildningsinsatser som skulle behövas för att klara kompetensförsörjningen för projektet och andra kringprojekt. En av yrkeskategorierna som stack ut var maskinförare där behovet är stort, säger konsulten Ola Kromnow, som gjorde undersökningen. I april i år fanns det 564 öppet arbetslösa maskinförare inskrivna på arbetsförmedlingen. Och det är ganska klart att många av dessa egentligen inte är aktuella för jobb på riktigt. Men detta stoppar inte planeringen på något sätt. Nu har bygget av Ostlänken satts i rullning. – Ostlänken innebär flera fördelar. Den ger större möjligheter till arbetspendling och lättar på trängseln på spåren, vilket har positiv effekt på tågtrafiken i hela landet. Dessutom frigör de nya spåren kapacitet på befintlig bana för godstransporter. Sträckan ligger redan i nationell plan och ska byggstartas 2017, som en första del i höghastighetsbanan. Ändpunktstrafiken mellan våra tre storstadsregioner är ett starkt skäl till att bygga Ostlänken, men sträckan är också viktig i sig självt, ANNONS SNABB OCH FLEXIBEL FÖR ALLA ARBETEN • Smidig midjestyrning med pendlande midja • Snabb förflyttning • Hög flexibilitet för alla typer av redskap • Bra runtomsikt för säkert arbete • Radiostyrning (tillbehör) • Kran monterad i lastare (tillbehör) ... för att nämna några av fördelarna. Läs mer på huddig.com Bostäder 2016-2035 Medfinansiering (Medf.) Bostäder Medf. Antal Mkr Linköping 15 300 173 Norrköping 15 300 173 Nyköping 7 400 84 Trosa 1 700 47,5 Södertälje 15 300 47,5 SUMMA 55 000 525 säger infrastrukturminister Anna Johansson (S). Överenskommelsen utgår ifrån att Ostlänken, hela sträckan från Södertälje och genom Linköping, blir en del i det nya höghastighetsjärnvägssystemet som ska gå mellan Stockholm och Malmö samt mellan Stockholm och Göteborg. Sträckan ska byggas så att snabb storregional trafik ska kunna bidra till att de regionförstoringseffekter som eftersträvas uppnås, och att höghastighetstågstrafiken ska bli konkurrenskraftig. – Höghastighetsjärnvägen kommer att skapa helt nya pendlingsmöjligheter i regionen. Det blir till exempel möjligt att resa mellan Linköping och Stockholm på mindre än en timme och mellan Norrköping och Jönköping på cirka 40 minuter, säger Catharina Håkansson Boman, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen. Trafikverket sätter nu forskningsprojektet Kompetensförsörjning i anläggningsbranschen (KIA) i sjön. Syftet är att få en bild av det nationella behovet av arbetskraft till kommande infrastrukturprojekt. Ett problem är att ansökningarna till yrkesprogrammet inom bygg och anläggning har minskat med över 30 procent sedan 2011. ○ 8 Maskinentreprenören