Maskinentreprenören 1
TEKNIK MASKINTEST www.maskinentreprenoren.se ”Det
gör att man kan stå på dom vid service, för att inte tala om när man skall klättra upp i hytten.” Maskintestare Ronny Larsson gillar att stänkskärmarna är gjorda av metall. HYTT: En mycket trevlig hytt som är lätt att komma in i. Riktigt stora rutor i kombination med smala hyttstolpar ger bra sikt både framåt och åt sidorna. Framrutan gick lätt att skjuta upp i taket. Styrspakarna är bra placerade ihop med armstöden och stolen är mycket behaglig att sitta i och lätt att justera. Displayen har tydliga mätare som delar utrymme med backkameran. Menyerna är lättförståeliga och enkla att ta sig in i. Något jag saknade i hytten var fack eller lådor för telefon, kaffemuggen och annat som kan vara gött att lägga i från sig. Och när jag ändå är igång och gnäller lite – varför måste maskintillverkarna envisas med att sätta en massa knappar under armstöden? Det måste finnas bättre och enklare lösningar. Ratt och pedaler sitter väldigt bra placerade. Att ratten är smal i sin konstruktion gillar jag eftersom det gör sikten framåt bättre. Här slår mig en sak - när maskinen som här har svängning av hjulen i en rulle på joysticken, då borde det med ett enkelt handgrepp gå att lyfta bort ratten om man vill. Tekniken finns redan i racingbilar. HYDRAULIK: Ibland är det svårt att veta vad som menas med bra hydraulik. I det här fallet innebär det att hydrauliken inte hittar på några oförutsedda rörelser. Det gör att jag som förare känner mig trygg med maskinen. Den har även den snabbhet och styrka som krävs. För mig som förare är det viktigt att maskinen är lätt och smidig att köra och att jag mår bra efter en 52 Maskinentreprenören lång arbetsdag. Det gör jag i den här maskinen. MOTOR/DRIVLINA: Dosan DX170W har en 6-cylindrig motor på 113,3 kilowatt (152 hästkrafter). Som motorsportfantast är det något med ljudet från en 6-cylindrig motor som tilltalar mig. Många tillverkare går ju ner i både volym och antal cylindrar för att jaga bränsleekonomi, men jag upplevde inte testmaskinen som någon bränslebov utifrån de jobb vi utförde tillsammans. Drivlinan är en powershift som har tre lägen – kryp, låg och hög – med hastigheter från 3 till 37 kilometer i timmen. Testrundan runt Kinnekulle bjuder på både uppför och nerför och maskinen klarade det utan problem. Motor och hydraulik jobbade väldigt bra ihop, vilket kan förklara den behagliga ljudnivån. SERVICE/DAGLIG TILLSYN: Stora luckor på sidorna och över motorn gör det enkelt att komma åt vid den dagliga kontrollen, liksom vid service och reparationer. Bra fungerande handtag på samtliga luckor. Ett litet minus blir det för att motorluckan var något tung att lyfta upp. Något jag gillar skarpt är konstruktionen av undervagnen. Den har rejäla förvaringslådor och dessutom stänkskärmar som är rejält konstruerade i robust metall. Det gör att man kan stå på dom vid service, för att inte tala om när man skall klättra upp i hytten. Här blir det mycket väl godkänt – MVG helt enkelt! PLUS OCH MINUS + Sikt + Följsam + Förarstol + Undervagn − Knappar − Motorlucka − Saknar mugghållare − Saknar småfack