Maskinentreprenören 1
TEKNIK Produktnytt 44 Maskintestet 50 Jag och min
maskin 54 Reportage 56 Spaning: Någonstans i en bergtäkt pågår ett samarbete som ska resultera i framtidens entreprenadmaskiner. Här skapar uppfinnare, forskare och praktiker helt nya arbetsmetoder och maskinlösningar. Text: Sofia Barreng Illustration: Volvo CE Elektriska maskiner förändrar förarens roll A tt framtidens maskiner i allt högre utsträckning kommer att drivas med elektricitet syns redan tydligt vid ett besök på en maskinmässa eller en titt i de stora företagens framtidsdokument. Att förarens roll kommer att förändras kraftigt är det heller ingen tvekan om. Kanske föraren under vissa förhållanden blir en person som på distans bara övervakar maskinen, eller till och med flera maskiner. Hur allt det här kommer att se ut ligger dock fortfarande i stöpsleven. Olika företag går olika vägar. I Sverige driver Volvo CE, Skanska Sverige, Energimyndigheten, Linköpings universitet och Mälardalens högskola sedan ett halvår ett projekt med målsättningen att tänka från grunden kring frågor om bränsleåtgång, utsläpp, totalkostnad och produktivitet. Hans-Olof Jansson, projektansvarig vid Skanska, berättar att företaget av miljöskäl sedan många år tillbaka valt att köpa krossar som går att driva både med diesel och el. – Skanska kontaktade tidigt Volvo CE och uttryckte vårt intresse för frågor om eldrivna maskiner. 2013 fick vi en förfrågan från dem om vi ville vara med i ett projekt med målet att elektrifiera hela processen kring en kross i en bergtäkt. Skanska är delägare i vindkraftparker så här finns en möjlighet till en rejäl minskning av koldioxidutsläppen vid arbete i bergtäkt menar HansOlof Jansson. Hans-Olof Jansson, Skanska, menar att det finns en ekonomisk potential i att jobba mer miljövänligt. – Jag är rätt övertygad om att den här typen av stationär verksamhet kommer att elektrifieras i framtiden. Det kräver dock att alla maskiner, grävmaskiner, hjullastare, dumprar drivs med el och att det finns ett väl fungerande elnät vid täkten. – När projektet är färdigt 2018 vill vi kunna köra samtliga maskiner under en tioveckorsperiod, då vet vi att allt verkligen fungerar. Projektet omfattar 203 miljoner kronor, där Volvo CE står för lejonparten. Enligt projektets beräkningar kan övergången till elbaserad energi minska energiåtgången med 71 procent och samtidigt minska koldioxidutsläpp med över hälften. Siffrorna är framtagna för arbete i gruva och kan avvika från arbete vid bergtäkt. Gruvor erbjuder en mycket speciell miljö för både människor och maskiner och lämpar sig därför väl för introduktion av ny elektrifierad och autonom teknik. Andra stora maskintillverkare har redan projekt på gång i gruvor, men för Volvo CE:s produkter låg en bergtäkt närmare till hands. Här finns repetitiva arbetsuppgifter, stationära maskiner samt möjlighet till elförsörjning. I en bergtäkt har dessutom allmänheten begränsat tillträde. Täkten har döpts till ”Electric Site” och där möts nu forskare, produktutvecklare och praktiker för att tillsammans undersöka hur framtidens teknik kan komma att se ut. – Det har visat sig i detta projekt att om man vill elektrifiera maskiner så behöver man förändra proMaskinentreprenören 41 Krysset 64 PRODUKTNYTT Engcons nya sorteringsskopor är avsedda för enklare sortering av material för återfyllnad. Sidan 44