GLAS 1
” DE TRYGGHETSUNDERSÖKNINGAR SOM GENOMFÖRS VISAR
ATT UNGDOMAR KÄNNER SIG TRYGGA I SKOLAN. SENARE UNDERSÖKNINGAR VISAR DOCK ATT DET ÄR DEN PLATS FLEST UNGDOMAR RÅKAR UT FÖR GROVT VÅLD. Jan Landström, kriminolog och säkerhetssamordnare i Nacka kommun > att blanda olika verksamheter och därmed få en mix av människor och öka antalet vuxna. En grundprincip för utformningen är att de som befinner sig i huset inte bara ska se utan även synas, oavsett var de befinner sig. Det uppnåddes genom att använda glas till flertalet väggar. Därmed skapades en transparent miljö där annars dolda ytor byggts bort. Det blir tydligt för mig när jag tar mig upp några våningar till gymnasieskolan YBC, Young Business Creatives. Glaset finns överallt. Väl uppe möts jag av skolans rektor Oskar Sjögren och strax ansluter även kriminologen Jan Landström, Säkerhetssamordnare i Nacka kommun. Vi sätter oss på Torget, en stor sal mitt i skolan. Genom glasväggarna ser jag rätt in lärarrummet, och alla andra rum som omger salen. – De trygghetsundersökningar som genomförs visar att ungdomar känner sig trygga i skolan. Senare undersökningar visar dock att det är den plats flest ungdomar råkar ut för grovt våld, säger Jan Landström. Den i sammanhanget verkligt relevanta frågan är varför? Svaret finns i ett antal generella faktorer, som forskningen visat är avgörande för var ungdomar begår våldsbrott. Det handlar om miljöer där det uppstår friktion Jan Landström mellan individer som är i samma ålder och där vuxna lyser med sin frånvaro. Oftast är någon form av konkurrens med i bilden liksom alkohol eller andra droger. Med undantag för alkohol och droger är detta faktorer som väl stämmer in på hur det ser ut i de flesta svenska skolor. Det bekräftades också av projektet Trygg skola som Jan Landström initierade 2006. Vid den noggranna kartläggning som inledde projektet identifierades vilka platser på de sex ingående skolorna som var särskilt brottsutsatta. Resultatet var entydigt. Det handlade om utrymmen där många elever vistas samtidigt, till exempel skåphallar och utanför klassrum. Platser som många gånger ligger avskilt och där få vuxna vistas. Projektets nästa steg var att tilldela tre av skolorna medel för att genomföra brottsförebyggande åtgärder. De övriga tre skolorna utsågs till kontrollskolor. Den utvärdering av projektet som gjordes konstaterade att de skolor som hade tillgång till kartläggningen och som även arbetat strukturerat med att åtgärda problemen nått goda resultat och markant minskat antalet våldsbrott och problembeteenden. De konkreta åtgärderna bestod av att förändra den fysiska miljön genom att bygga bort dolda utrymmen och öppna 30 GLAS 3.2015 / kunskapsgallerian /