GLAS 1
TRYGGARE SKOLMILJÖ Text: Peter Sitell Foto: Okido
ki! Arkitekter Okidoki arkitekter i Göteborg fick uppdraget att göra om Kyrkbyskolan och de fick en svår uppgift, då klassrummens ljusinsläpp bara var 4 procent av golvytan. En lägsta riktnorm för ljusinsläpp är 10 procent av ett rums golvyta. Skolan som är byggd i ett plan med 6 000 kvadratmeter, upplevdes som hård och mörk, med hårda material, slutna rum och med många gömställen för bakhåll. Ett mobbarnas paradis. Innan projektet ställde man frågan Vad är social hållbarhet? 1. Utjämna skillnaden, lika förutsättningar. 2. Tillhörighet och trygghet 3. Skapa förutsättningar för möten. 4. Blandning och variation. Gustav Hult, Christina Silverhielm och Anna Cederberg på OkiDoki! Arkitekter. Före Efter Den första punkten i ovanstående ska enligt Christina Silfverhielm, en av arkitekterna, ses som att det inte handlar om att alla ska vara likadana. – Utan det handlar om att arbeta normkritiskt, skapa förståelse, tolerans, empati. Synliggöra normer, ifrågasätta normer. Skapa jämlikhet, förklarar hon. Före Efter För att komma bort ifrån den gamla planlösningen ville man skapa olika nivåer för det offentliga och privata. Ett av de viktigaste medlen var att utnyttja glasets ljusinsläppande egenskaper. Tidigare hade klassrummen legat inbäddade i mörkaste delen mitt i skolan runt sju stycken ljusgårdar som hade små fönster med trådklarglas. Genom att flytta ut klassrummen mot fasaderna Före Efter får eleverna en ökad utblick mot omvärlden. Glasdörrar in till klassrummen fångar det ljus de nyinglasade ljusgårdarna släpper in. Ett flöde av ljus kan nu, tack vare alla nya glas spridas genom byggnaden. > GLAS 3.2015 / kyrkbyskolan / 33