GLAS 1
” INTRESSET FÖR HÅLLBARHET ÖKAR. Apple Store, en
föregångare när det gäller stora glas, t v och t h. Några nedslag bland presentationerna: TRANSPARENT INGENJÖRSKONST I programmet Architectural Forum och under rubriken ”Transparent Engineering – Stuctural Glass Developments” fick vi ta del av James O’Callaghans tillbakablick och sammanfattning av de senaste tio årens utveckling mot allt större glas. Han är en av de centrala spelarna i det nätverk av aktörer som ligger bakom flertalet av de Apple Store´s som bidragit till att flytta fram positionerna, konstruera, tillverka och montera glas i format som ingen tidigare skådat. En tillbakablick över en utveckling mot allt större glas med elegantare James transparenta och allt slankare infästningsdetaljer. James poängterade att det krävs mycket kurage och en obändig tro på att det går att göra det till synes omöjliga för att genomföra det de lyckats med i samarbetet kring dessa iögonfallande glasbyggnader. Det krävs både modiga beställare, tillverkare och leverantörer. När de första jätteformaten skulle tillverkas var det många som ifrågasatte projekten och menade att det var engångsföreteelser. Idag har de aktörer som vågade satsa fullt upp med att leverera glas till nya projekt som sticker ut – de skapade en marknad genom att investera i kunskap och utrustning. De stora glasformaten kommer fortsatt att förbli intressanta på grund av den överlägsna transparensen även om han tycker sig tycker sig se en förskjutning av fokus där beställare blir allt mer intresserade av hållbarhetsfrågor. SOLSKYDDSGLASETS BETYDELSE FÖR BILARS ENERGIFÖRBRUKNING Cédric Janssens, Glass for Europe gav en presentation kring arbetet med att förändra reglerna för våra fordons bränsleförbrukningsdeklaration. I februari 2014 antogs i EU en nya förordning med ändringar av villkoren för att nå målet att 2020 minska CO2- utsläppen från nya lätta fordon. Där poäng teras behovet av att justera nuvarande ”Driving Circle” så att den bättre överensstämmer med förbrukningen vid verklig körning. Då glas med bättre prestanda, särskilt då solskyddsglas, bidrar till att reducera behovet av luftkonditionering resulterar användningen av mera solskyddsglas i fordon en minskning av bilars CO2-belastning. För att åstadkomma en förändring krävs en reviderad och mera tillförlitlig testmetod som inkluderar energiförbrukningen för bilens luftCédric > GLAS 3.2015 / GPD / 53