HBV Magasinet 1
av sanktionerna mot Ryssland. Detta gör de genom
att underteckna en sanningsförsäkran. Leverantören ska även inkomma med information om förhållanden ändras och leverantören omfattas av sanktionerna eller misstänker att den omfattas av sanktionerna genom sina underleverantörer. I upphandlingar under tröskelvärdet kopplar vi det även till en särskild uteslutningsgrund kopplat till Rysslandssanktionerna. Likaså kommer vi i de upphandlingar som ska annonseras, att lägga in en hävningsklausul och en upplysningsklausul kopplat till sanktionerna. Vi kontrollerar även att befintliga ramavtalsleverantörer och våra övriga leverantörer inte omfattas av sanktionerna genom att ställa direkta frågor till dem. Vi genomför även fördjupade företagskontroller mot vårt kreditupplysningsföretag. Vår uppföljning har hittills visat på att inga av våra leverantörer omfattas av sanktionerna. Om vi skulle få information om att en leverantör omfattas av sanktionerna kommer åtgärder att vidtas och berörda medlemmar och kunder informeras. Information finns även att läsa i våra övriga kanaler som hemsida, nyhetsbrev och här i HBV-Magasinet. UPPHANDLINGSMYNDIGHETENS BEDÖMNING ÄR att sanktionsförordningen inte i sig ger något lagstöd för att den upphandlande myndigheten ska kunna säga upp kontraktet. Däremot innebär det att de inte får fullgöra sina förpliktelser exempelvis som att betala för en levererad vara. Min rekommendation är att alltid rådgöra med en jurist innan ni vidtar eventuella åtgärder kopplat till sanktionerna. Vid exempelvis en otillåten hävning finns risk att TRÖSKELVÄRDE EU-kommissionen beslutar ungefär vartannat år om olika beloppsgränser som avgör vilka regler som en upphandling ska följa. Upphandlingar över tröskelvärdet måste följa ett upphandlingsförfarande i upphandlingslagen som grundar sig i EU-direktivet. Upphandlingar under tröskelvärdet ska i stället 24 | HBV-MAGASINET | NUMMER TRE 2022 följa ett upphandlingsförfarande som är reglerat i nationella lagstiftningen och som i Sverige är enklare och mer fle xibel t. Över tröskelvärdet måste upphandlingen även annon seras i EUs gemensamma annonsdatabas TED, medan annonspliktiga upphandlingar under tröskelvärdena endast behöver annonseras i en registrerad annonsdatabas (ex. Mercell och e-Avrop). Tröskelvärdet ser olika ut beroende på vem som upphandlar (statligt eller övrig upphandlande myndighet), inom vilket upphandlingsområde upphandlingen genomförs (exempelvis som vara/ tjänst eller byggentreprenad) samt vilken upphandlingslag som blir tillämplig (ex. LOU, LUF LUK eller LUFS). För kommuner och kommunala bostadsbolag är nuvarande tröskelvärde för upphandling av varor och tjänster enligt LOU 2 236 731 kr, medan det är 55 991 099 kr för byggentreprenader. ni tvingas betala ersättning för leverantörens nedlagda kostnader kopplade till kontraktet och även förlorad vinst. Håll er alltid uppdaterade i och med att det kan tillkomma ytterligare sanktioner. EU-kommissionen och Upphandlingsmyndigheten uppdaterar löpande vägledning kring sanktionerna på sina hemsidor. ETT NYTT HANDELSINSTRUMENT, International Procurement Instrument (IPI) trädde i kraft den 29 augusti 2022. Genom IPI har EU-kommissionen möjlighet att begränsa företag etablerade i ett tredje land (exempelvis Kina och Indien) från att delta i offentliga upphandlingar över ett visst värde inom EU. Syftet med detta är att vidta åtgärder för de länder som på ett eller annat sätt utestänger företag inom EU från att delta på tredje landets upphandlingsmarknad. Detta innebär helt krasst att leverantörer och leverantörer som har underleverantörer från ett sådant tredje land kommer begränsas vad gäller att lämna anbud i upphandlingar inom EU. Inga åtgärder har ännu införts utan först efter att EU har förhandlat med det tredje landet och landet ändå inte öppnar upp landets marknad för offentlig upphandling, kan sanktioner komma att bli aktuella i praktiken. EN NY TID är här där kontrollen över och kunskapen om vem vi tecknar avtal med och vilka de använder som underleverantörer blir allt viktigare. Likaså att offentlig upphandling används som ett påtryckningsmedel av EU vid konflikter och förhandlingar med länder utanför EU. ”Vår uppföljning har hittills visat på att inga av våra leveran törer omfattas av sanktionerna.”