HBV Magasinet 1
är upp till varje myndighet att bedöma hur och i
vilket skede av upphandlingen sådana hänsyn ska tas. Dessutom framgår att bestämmelsen inte ger något stöd för en leverantör att påkalla domstolsprövning om en upphandlande myndighet inte har tagit sådana hänsyn. Så beaktas hållbarhet i upphandlingens olika faser ENLIGT FÖRSLAGET SKA 4 kap. 3 § och 19 kap. 3 § LOU ändras så att en upphandlande myndighet ska beakta klimatet, miljön, människors hälsa, djuromsorg samt sociala och arbetsrättsliga aspekter om upphandlingens art motiverar det. Dagens bör-regel kommer alltså ersättas av en ska-regel, som även omfattar fler samhällsintressen. Förslaget innebär att det blir obligatoriskt – en skyldighet – att beakta de aktuella intressena. Skyldigheten gäller både direktivstyrda och icke-direktivstyrda upphandlingar, men inte direktupphandlingar. Upphandlande myndigheter ska också, enligt förslaget, besluta riktlinjer för hur de aktuella samhällsintressena ska beaktas. Syftet är att säkerställa att myndigheterna arbetar strategiskt och långsiktigt med hållbarhetsfrågorna. Förslaget innehåller också en dokumentationsskyldighet. Myndigheten ska för varje upphandling dokumentera sina överväganden om skyldigheten att beakta de aktuella samhällsintressena och, i förekommande fall, hur skyldigheten har fullgjorts. Enligt lagrådsremissen ska bestämmelserna träda i kraft den 1 juli 2023. SOM NÄMNTS OVAN kan dagens bör-regel inte användas för en överprövning om den upphandlande myndigheten inte tagit samhällsintressen i sin upphandling. Enligt regeringen finns det inget formellt hinder mot att åberopa brister i fullgörandet av den nya skyldigheten som grund för en ansökan om överprövning. Men med hänsyn till regelns generella utformning, och till de upphandlande myndigheternas utrymme att själva bestämma hur skyldigheten ska fullgöras, anser regeringen att det sannolikt i de flesta fall skulle vara svårt för en leverantör att visa på någon konkret skada. Därför bedöms risken för överprövningar som låg. Av lagrådsremissen framgår också att en upphandlande myndighets bristande efterlevnad av sina egna riktlinjer om att beakta samhällsintressen inte kan läggas till grund för ett beslut om ingripande i ett mål om överprövning. UTESLUTNING En leverantör får t.ex. uteslutas ur en upphandling om leverantören har åsidosatt miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter. KVALIFICERING Hållbarhetskrav kan ställas för att säkerställa att leverantören har den tekniska och yrkesmässiga kapacitet som krävs för att genomföra kontraktet, t.ex. för utförande av miljöfarlig verksamhet. TEKNISKA SPECIFIKATIONER Hållbarhetskrav kan ställas på föremålet för upphandlingen, t.ex. i form av livscykelegenskaper, att vissa krav på standarder eller märkning uppfylls eller krav på att beakta samtliga användares behov, inklusive tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. UTVÄRDERING Tilldelnings kriterier Kan inkludera hållaberhetskriterier, t.ex. miljöeller sociala aspekter, eller livscykelkostnader. Onormalt låga anbud en upphandlande myndighet ska i vissa fall förkasta ett onormalt lågt anbud om priset beror på att anbudet inte stämmer överens med miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter. VILLKOR FÖR FULLGÖRANDE Särskilda miljömässiga, sociala, arbetsrättsliga och andra villkor för hur ett kontrakt ska fullgöras, t.ex. låg klimatpåverkan, god arbets miljö, god djuromsorg och ansvarsfull antibiotikaanvändning, jämställdhet i arbetslivet mellan kvinnor och män, hälsoskydd för personal som deltar i produktionsprocessen eller anställning av personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. I vissa fall är det obligatoriskt med arbetsrättsliga villkor för hur kontrakt fullgörs. RESERVERADE KONTRAKT En upphandlande myndighet får i vissa fall reservera deltagandet i en upphandling för så kalllade skyddade verkstäder eller föreskriva att ett kontrakt ska fullgöras inom ramen för ett program för skyddad anställning. För vissa upphandlingar kan kontrakt också reserveras för vissa typer av organisationer av social karaktär. Det är viktigt att komma ihåg att det på vissa områden finns andra regler som gör det obligatoriskt att beakta samhälls intres sen i samband med upphandling. HBV-MAGASINET | NUMMER TRE 2022 | 27