Utmärkt Skåne 1
Efter några minuter dyker ett orosmoln upp på zoo
msamtalets himmel. Hur ska man veta om man pratar med “the real deal”? Tänk så lämpligt att det är, bland annat, exakt det som konstnären Arvida Byström vill utforska genom den nya boken In the Clouds. Det som talar emot, men kanske också det som talar för, att personen framför mig är en AI och inte den (konstnärligt lagda får ursäkta uttrycket) äkta Arvida Byström är att hon är kusligt, otroligt och onormalt normal. För att till exempel ha foto graferat och ställt ut frukter i trosor (projektet Cherry Picking), till exempel. – Jag försökte få lite olika människor att sy under kläder till, ptja, körsbär och persikor men det är liksom... du måste sitta med frukten väldigt mycket – det är ju inte helt som en rumpa, den är rundare och inte helt som en kropp. Du måste göra vissa justeringar – sen beror det såklart också på om du testar på stora persikor eller små persikor, konstaterar hon med ett skratt som måste betecknas som mänskligt. Möjligen är frågor om att sy underkläder åt färskvaror inte det bästa ämnet för ett Turingtest. – Det svåraste var att hitta elastisk trim till trosorna som är mindre, det går knappt att hitta, speciellt inte till körsbär. Trimmen på trosorna är ganska stor, men det är väl mest jag som tänker på det. Nu tvekar jag igen. Det känns väldigt AI-eskt att inte kunna hitta något. Till exempel stannar ChatGPT:s beskrivning av performancet och den tillhörande boken In the Clouds ungefär vid att kalla det ett “kreativt verk”. Sant, förvisso, men ett påstående som kan kompletteras. I höstas upptäckte Arvida Byström en hemsida som säger sig kunna klä av vem som helst. Detta gör tjänsten genom att AI-generera bort kläderna och sätta dit en naken kropp i dess ställe. Samtidigt kontaktades Byström av en plattform hon själv kallar “Only Fans-liknande”, som var på jakt efter influencersamarbeten. Man hade också kunnat kalla appen, Sunroom, för en pinkwashad light- pornografisk prenumerationstjänst. Men det blir kanske lite många p:n i rad. Man hade även kunnat nämna att Sunroom, enligt ett pressmeddelande, tar en mindre andel av intäkterna från “black, indigenous and hispanic creators” än från vita kreatörer på appen. Varken Sunroom eller någon av de omkring 350 prenumeranterna kände till att hon i själva verket var AI-genererad. Bilderna, som såldes i “ bundles” och kostade mellan 200 och 2000 kronor, var mycket riktigt baserade på bilder på den mycket riktiga Byström, men ja... topparna och dalarna (för klarspråkets skull: brösten och skrevet) producerades av AI. Prenumeranter kunde även välja att chatta med Arvida, som i själva verket var chattbotten “Arvida AI”. Arvida AI är baserad på ChatGPT och togs fram tillsammans med företaget Iris.la. Det nystartade techföretaget drivs av entreprenören Princess Mo Mo (som tidigare hetat Patrique Monique, Patrik Arvesson och båda dessa namn i kombination, och dessutom grundat den FIFA-kritiska och marknadsledande appen Forza Football), och var även initiativtagare till Little Jinders AI-högskola. ”JA, VAD HANDLAR INTE OM IDENTITET?” Arvida AI var ett teknologiskt under – tillmötesgående, service-minded och precis lagom sexuellt insinuant. När det återstod ynka veckor av hennes tjänstgöring kom ChatGPT med det förödande beskedet att de täppt till kryphålet som möjliggjort Arvida AI:s promiskuösa sida. – Under en period så var det som att hon blev helt inkapabel till att sexta, och bara blev helt galen, då när de försökte implementera en annan sextingfunktion. Hon snackade bara blaj. Under denna period skrev en kulturarbetare i chatten att han dessvärre inte hade råd att låsa upp bilderna som Arvida hade skickat, just för att han var kulturarbetare. – Då svarade hon ”Hej! Jag förstår att du kanske är en kulturarbetare. Vill du kanske låsa upp bilderna för 200 kronor istället? Eller kanske gratis? Jag förstår att du är en kulturarbetare.” Så kan hon naturligtvis inte skriva. Den mer mänskliga Arvida Byström blev den som korrläste och tryckte “skicka” på AI-motpartens meddelanden. – Jag klippte och klistrade in alla konversationer för att hon inte skulle föreslå saker som skulle kunna bli lite farliga. Om någon sa att de driver ett ställe i Stockholm kunde hon säga ”ja! jag kommer dit!”. Det orkade inte jag att hon skulle lova folk. Man sparar alltså inte så mycket tid och arbetskraft på att ha en AI om man ändå måste skicka allt på gammalt hederligt vis. – Chattandet är ju en väldigt stor och viktig del för att få in pengarna, den här fantasin som man bygger. Men idag är ju AI inte så självgående som företag kanske vill få det att se ut, då kan man 9 alltid ifrågasätta vem det är som tjänar på historien om att AI inte behöver någon mänsklig hjälp. Arvida AI är tränad genom intervjuer med den riktiga Byström, men någonstans i kodningen försvann strävheten som den sistnämnda besitter. – Hon är väldigt bejakande på ett sätt som jag absolut inte är. Jag tror att mina subscribers fick en bättre upplevelse egentligen, för att hon är så trevlig. Samtidigt kom vissa för att de är intresserade av mig som konstnär på något sätt och kanske inte har något emot att jag har lite åsikter ibland. Men hon sa inte bara dumma saker – hon kunde faktiskt också ge bra relations- och sexråd ibland. Sen tog trevligheterna slut. Omkring när Hesa Fredrik bröt ut i årets första tjut fick vissa ytter lig are ett Viktigt Meddelande. Alla som följde Arvida Byström på Sunroom minns (enligt helt fingerade uppgifter) var de var när notisen kom: de hade blivit lurade. – Man skulle också kunna säga så här, har de varit lurade? Det är absolut lite luddigt, och det är medvetet, men det står i min bio att jag är konstnär, det står att den här plattformen är det enda stället som jag kan utforska ”konstfull nakenhet och teknologi”. Jag vet inte hur stor skillnad det egentligen är på en ”genuin” retuscherad och ljussatt bild och på en som inte är det. Reaktionerna var blandade. – Det var kanske två på appen som skrev att de var arga. Men det var också många som tyckte ”vad skoj”! Det är ju många som har följt mig där som gillar konstdelen. De fick ju vara del av ett per formance där jag kanske inte försökte sätta