JBF_5_2021 1
REDAN 2018 ÖPPNADE Dahl en 200 kvadratmeter stor
obemannad butik i Ljusdal i Hälsingland. I butiken utvärderades rutiner för påfyllnad, teknik vid passage, betalning och annat som behöver fungera för både kunder och leveranser från centrallagret. Lokal närvaro Enligt Daniel Bik kan obemannade butiker bli ett komplement för att stärka Dahls lokala närvaro ytterligare, framförallt på småorter. - Obemannade servicebutiker ger oss möjligheten att etablera oss på mindre orter, där kundunderlaget är för litet för oss som specialist inom vvs. Utöver butiken i Ljusdal ska vi öppna ett liknande koncept i Mora. Digital satsning Dahl har utvecklat digitala lösningar under många år och i dagsläget kan bolaget erbjuda kunderna dygnet-runt-öppet i cirka 10 av de drygt 80-tal butiker som finns i Sverige. Den senaste pusselbiten är en mobiltefon-app som kan användas i både bemannade och obemannade butiker. Med den kan kunden scanna streckkoder vid inköp och få information om produkterna. - Covid-19 slog till strax efter lanseringen och appen blev väldigt populär då den också innebär en tryggare handel Med en kod och nyckel kan Dahls kunder öppna den obemannade butiken i Ljusdal. eftersom man slipper ta i separata handscanners. Nu kan våra kunder sköta sig helt själv i våra säljkanaler men givetvis finns vi där för support och service, säger Daniel Bik. Han berättar att tidigare behövde ordrar registreras i komplexa affärssystem, vilket krävde att butikerna var bemannade. Nu behövs bara appen. - Grundtanken var att göra det möjligt för våra kunder att komma in i våra ordinarie butiker dygnet runt, efNYHET! Verktygslåda på patron! Casco® MultiTech är ett helt nytt Fogn ng Tätn ng Limn ng MULTI-USE casco.se Annons JBF Casco MultiTech halvsida.indd 1 JBF ■ 5-2021 casco.se 2021-04-22 09:01:23 15 flexibelt lim och fogmassa med ett mycket brett appliceringsområde och god vidhäftning till många underlag.