JBF_5_2021 1
innehåll LEDARE Dahl utvecklade sina digitala lös
ningar tillsammans med kunderna och ökade kundnöjdheten. Nu kan deras kunder få tag i produkter när de behöver, och det spelar ingen roll om klockan är tre på eftermiddagen eller tre på morgonen. De digitala verktygen gör att kunderna enkelt kan beställa material till byggarbetsplatsen från en produktaffisch. De kan också de besöka Dahls dygnet-runtöppna butiker utan personal. Kunderna sköter sig själva. Magnifikt. Digitialiseringen öppnar upp för helt nya lösningar och den kapacitet som finns i dagens datorer gör också att artificiell intelligens kommer bli något att räkna med. Nu har startup-bolaget Bubo.AI utvecklat en teknik grundad på artificiell intelligens som kan göra ditt företag lönsammare utan att du behöver öka volymerna eller pressa inköpspriserna. Företaget identifierar helt enkelt de kunder som är beredda att betala mer för dina produkter än det pris du har satt efter gängse prissättningsmodeller. Värdebaserad prissättning är vägen framåt, enligt Bubo.AI. Och det är ju logiskt att ökad service och andra värdeskapande åtgärder för kunderna också får ett positivt utfall i prissättningen. Det vet vi ju alla. Individuella behov, kräver individuella lösningar. Då kan man också vara beredd att betala mer för att få problemet löst. Men du behöver inte avslöja dig själv när du vill undersöka om en kund är beredd att betala mer – det fixar den artificiella intelligensen. Data är vår tids nya guld. Per Gidlund 17 Chefredaktör Per Gidlund, 070-829 97 25 per.gidlund@vtf.se Redaktör /Ansvarig utgivare Lars Cyrus, 08-514 934 20 jaff@vtf.se Annonschef Ing-Marie Danielsson, 070-2734284 ingmari.danielsson@live.com Redaktion Starrbäcksgatan 1, Sundbyberg Tel 08-514 934 20, fax 08-514 934 29 Postadress: Box 2082, 169 02 Solna JBF ■ 5-2021 Organ för sällskapet JMM 3 Prenumeration och adressändring prenumeration@vtf.se Tryck Pipeline Nordic AB OMSLAGET: Magnus Ohlsson, vd på Happy Homes, är optimistisk inför framtiden. Kedjan har många verktyg i verktygslådan kvar att utveckla och optimera. FOTO: HAPPY HOMES MER KERAMIK I VÅRA HEM Byggkeramikrådet anser att keramiskt material som kakel, klinker och mosaik används för lite i våra bostäder. Nu agerar rådet för att öka kunskapsnivån om det mångsidiga materialet. Sid 17 HAPPY HOMES VÄXLAR UPP Förra året hade Happy Homes en högre tillväxt än branschsnittet. Nu lägger kedjan in en högre växel. Den digitala affären vässas med ett breddat sortiment, ett gemensamt logistikcenter och en ny digital plattform. Sid 4 DIGITALISERING GÖR DAHL EFFEKTIVARE Med digitala verktyg kan kunden sköta sina inköp helt själv. Det gör det möjligt för vvs-grossisten Dahl att hålla dygnetrunt-öppet och etablera obemannade butiker med ökad kundnöjdhet som resultat. Sid 14 ÖKAD LÖNSAMHET MED ARTIFICIELL INTELLIGENS Start-up bolaget Bubo.AI hjälper b2bföretag att vässa sina prisstrategier. Genom att identifiera kundernas faktiska betalningsvilja med artificiell intelligens, kan priserna höjas och lönsamheten öka. Sid 19 DYRT FELSTEG FÖR MARKSLÖJD En av Markslöjds återförsäljare berättade för Konkurrensverket att man ingått ett prisavtal. Nu straffas Markslöjd med 1,7 miljoner kronor i böter. Återförsäljaren slipper straff som tack för avslöjandet. Sid 22 19