GLAS 1
BRANSCHÖVERSKRIDANDE SAMARBETE STÄRKER DEN SVENSK
A SOL ELMARKNADEN Text: Parisa Sehati, Glafo Testbäddar och tester/ verifiering Tillgång till offentlig finansiering som attraherar företag och riskkapital Teknikbaserade möjligheter Kommersiella innovationer Beroende av Bild 1. Världens installerade solcellskapacitet 2014 [2]. Bild 2. Dödens dal och rollen för testbäddar i produktutveckling. Källa: www.vinova.se Idag finns minst 177 GW soleleffekt installerad i världen [1] (bild 1) [2]. I Sverige var motsvarande siffra 2014 79,4 MWp . Även om den installerade effekten motsvarar mindre än 0,06 procent av Sveriges totala konsumtion har Sveriges solelsproduktion ökat nio gånger under perioden 2011 till 2014 [3] (se tabell 1, nedan). År 2011 2012 2013 2014 Total installerad solcellseffekt (MWp) = fristående solsystem (MWp) + nätuppkopplade solcellsystem (MWp) 4,4 = 0,7 + 3,7 8,4 = 0,8 + 7,6 19,1 = 1,1 + 18 79,4 = 9,5 + 69,9 Tabell 1. Total installerad solcellseffekt i Sverige 2011–2014. Av detta var 69,9 MWp nätanslutet och resten fristående [3, 4]. Den kraftiga utvecklingen skapar ett behov av samlade krafter och kompetenser kring solel på den svenska marknaden. Forskningsfinansiären Vinnova har tagit initiativ till att flera testbäddar inom miljöteknik startats. En testbädd är vanligen en innovations och utvecklingsmiljö med fokus på tvärdisciplinärt nätverkande samt test och verifiering av tjänster och produkter. Genom 50 GLAS 1.2016 / svenska solelmarknaden / att använda en testbädd redan vid utvecklingen av en produkt kan företag få hjälp att klara sig igenom den första kritiska utvecklingsfasen som kallas ”dödens dal” (bild 2). Kännetecknande är brist på produktutveckling som gör att eventuella privata finansiärer får vänta länge på att få tillbaka investerat kapital. Med hjälp av testbäddens mångdisciplinära innovationsmiljö hoppas man kunna hjälpa nyetablerade företag förbi denna dödens dal. Tack vare projektet ”Testbädd för nya solenergilösningar med fokus på teknik och affärsutveckling” finns det nu en svensk solenergitestbädd. Projektdeltagarna finns i flera olika branscher och kommer från stora delar av landet (bild 3). Testbädden uppmuntrar till samverkan mellan olika aktörer som byggherrar, leverantörer, tillverkare och forskare. Visionen är att samla viktiga solelaktörer för att stärka och främja den inhemska solelmarknaden. Det långsiktiga målet är att vara en länk mellan politiker, användare och tillverkare som gynnar en utveckling av regelverket för solel. Testbäddens expertgrupp har bland annat som målsättning att ge företag tillgång till ett multidisciplinärt nätverk, affärsutprivat finansiering Bild 3. Deltagare i projektet ”testbädd för nya solenergilösningar”. veckling, hantering av IPR, utveckling och leverans av kompletta solcellspaket, val av solceller och nödvändiga komponenter som batterier och växelriktare, test och verifiering av solcellprodukter, prototyptillverkning och konceptverifiering. Men också att integrera solceller i olika produkter och byggnadskomponenter som fasader och fönster, hjälpa till med energiberäkningar, utbildning samt hjälp med ansökningar för offentlig medfinansiering till olika forsknings och innovationsprojekt. Projektet leds av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Mer information och kontaktuppgifter till alla parter finns på projektets hemsida: www.solartestbed.se/sv/ Sidor/default.aspx Projektets kärntrupp består av följande företag: • Chalmers Tekniska Högskolan, JanOlof Dalenbäck. • Chalmers Ventures, Håkan Axelsson • Fortum, Christer Bergerland. • Glafo, glasforsknings institutet, Parisa Sehati. • Glava Energy Center, Magnus Nilsson • Högskolan Dalarna, Centrum för solenergiforskning, Chris Bales. Kostnader