GLAS 1
Frågor till utställarna: 1. Brukar ni ställa ut p
å Nordbygg, och i så fall vilken gång i ordningen? 2. Vad är ert generella mål med deltagandet? 3. Vad kommer ni att visa i montern? 4. Vilka vill ni nå? 5. Vad är era budskap? 6. Är det några särskilda produkter ni vill omnämna? 7. Hur ser ni på marknadssituationen för ert företag och era kunder? 5. Stålprofilsystem – det fungerar! Ett huvudbudskap är att det spelar roll att välja Stålprofilsystem och att våra profiler har egenskaper som verkligen gör skillnad. Vi vill gärna trycka på stålets fördelar sett till hållbarhet, funktion, design, miljö och ekonomi (total ägandekostnad). Förhoppningsvis kommer skyddet (brand, skott, inbrott, explosion) i partier med profiler från Stålprofil inte behövas, men om det nu skulle krävas så känner vi oss väldigt trygga med de testade konstruktionerna. 6. Produkuter vi vill nämna är bland annat Stålprofilsystem SP 700 för röktäthetsklass Sa och Sm. Vi vill även nämna våra nya skruvgångjärn i stål och rostfritt stål (A4). 7. Byggandet har givetvis en positiv inverkan på vår marknad. Vi märker samtidigt tydligt att intresset av just profiler i stål ökar kontinuerlig och stadigt, både från föreskrivande led och slutkunder. Med byggandet, de nya kraven, och med kraven på skydd i olika kombinationer, så är jag övertygad att vi och våra kunder går mot en positiv framtid till mötes. SVALSON (C09:41) 1. Ja, vi har alltid varit med på Nordbygg, sedan den allra första gången på tidigt 80tal. 2. Att lansera vår nya version Café au Lä och Cit i Lä – Splitt samt att visa mångsidigheten med våra produkter. Från vår höjoch sänkbara inglasning till balkonger, privatvillor och restauranger, till våra eldrivna skjutluckor till exklusiva smyckesmontrar, brandceller och fasader. 3. Alla versioner av Café au Lä och Cit i Lä, standard höj och sänkbar inglasning samt Splitt. Vi kommer även att visa exklusiva smyckesmontrar, vår brandklassade skjutlucka Fireslide EI30 samt Njord Thermo för fasader. 4. I första hand arkitekter, glasmästare, fasadentreprenören och 96 GLAS 1.2016 / nordbygg / Svalson solskyddsföretag, men också privatpersoner och byggare. 5. Svalson ska vara den självklara partnern vid val av höj och sänkbar inglasning och eldrivna skjutluckor. Vi har flera typer av tredjepartsklassade produkter och vi har starka samarbetspartners i vårt utvecklingsarbete. Vi har över 30 års erfarenhet av eldrivna glaspartier och vi har egna ingenjörer med lång erfarenhet som utvecklar och testar nya produkter. 6. Vår nya version av Café au Lä och Cit i Lä – Splitt. Med Splitt får man en maximerad öppning i mitten tack vara två rörliga glas som öppnar åt var sitt håll. Splitt kan tillverkas i storlek upp till 2 700 × 3 600 mm med en fri öppningshöjd upp till 1 800. 7. En ständigt ökande marknad för vår höj och sänkbara inglasning. Vi satsar stort på balkonginglasning och får många förfrågningar på stora projekt. Vi ser också en trend bland restauranger att ”flytta ut” uteserveringar och bygga fristående moduler med pergola eller liknade och där blir vår nya version Splitt ett suveränt komplement som ger maximal fri öppning när vädret tillåter det och helt tätt när så krävs. Vi ser också en större efterfrågan på smyckesmontrar där vi kan erbjuda helt inbyggda, eldrivna skjutluckor som enkelt öppnas med tagg eller kort och tack vare det kommer man ifrån hanteringen av nycklar samtidigt som installationen av låsmekanismen är helt dold. WICONA [C10:31] 1. Sedan 1992 har Nordbygg varit en viktig mötesplats för oss, och vi har medverkat som utställare vid de flesta Nordbyggtillfällen sedan dess. 2. Nordbygg är en viktig kanal för oss, då hela branschen samlas på ett och samma ställe. Då vi under 2016 kommer lansera flertalet produktnyheter blir Nordbygg ett strålande tillfälle att presentera dessa för marknaden. Vi vill också ge våra besökare en inblick i hur vi arbetar med projekt, och hur vi kan hjälpa till hela vägen från planering och projektering till genomförande. Givetvis är mässan också både ett viktigt och givande tillfälle att möta branschkollegor och ta del av nyheter och trender. 3. Det är mycket fokus på energieffektivitet på marknaden, vilket också avspeglas i Wiconas monter. Under 2015 lanserade vi flera produktnyheter som ligger i topp när det gäller energiprestanda, och vi har fler spännande nyheter på gång under 2016. Fokus ligger mycket på just energieffektivitet kombinerat med designfrihet, och vi kommer visa spännande och innovativa projektlösningar som realiserats runtom i Skandinavien. Budskapet är tydligt; prestanda och design går hand i hand genom hela Wiconas produktsortiment. För första gången i mässammanhang kommer vi också presentera vårt nya koncept First! med återvunnen polyamid i våra isolersteg, vilket Wicona nu använder som första systemleverantör i Europa. Det händer också mycket inom utvecklingen av vår konstruktionsmjukvara, och vi lanserar en banbrytande koppling som väsentligt kommer underlätta för aktörer i byggprocessen. Något som är helt nytt, och som vi ser fram emot att få visa våra besökare! 4. Vårt mässbudskap vänder sig dels till arkitekter och konsulter i NORDBYGG 2016 UTSTÄLLARE