Hållbart Byggande 1
är det krav på maxtak på klimatpåverkan över livs
cykeln för nya byggnader sedan 2017. Hon har också försökt ta reda på om regleringarna har haft någon inverkan på konkurrensen mellan byggmaterialbolag i respektive länder. till uppförandet. Det här handlar om information som nu måste börja tas fram för att branschen ska kunna göra aktiva val. Eftersom tillverkarna inte tillhandahåller tillräcklig information, vilket ses som ett misslyckande från marknaden, behöver detta hanteras. Enligt Boverket kommer lagen om klimatdeklaration i sig inte få någon omedelbar konsekvens för byggprodukttillverkare. De påverkas först om byggherrar, som en följd av lagen om klimatdeklaration, förändrar sitt sätt att planera byggprojekt och upphandla material. Byggprodukttillverkarna kommer helt enkelt bli tvungna att anpassa sig. – Produkttillverkarna kommer att behöva ändra sig genom förändrade krav på innehållsdeklaration och mer information om produkterna som behöver bli tillgänglig. Därmed behöver man ändra sin process för att tillgodose den efterfrågan, menar Kristina Einarsson. Tove Malmqvist, docent och forskningsledare på KTH, har skrivit flera rapporter om byggmaterialens koldioxidutsläpp och gjort jämförande LCA-studier. Hon har även följt utvecklingen i andra europeiska länder där man är inne på liknande spår. I Nederländerna är det sedan 2013 krav på LCA för att få bygglov för nya bostads- och kontorshus och i Frankrike 28 – Hittills har jag inte kunnat få fram att det finns någon påverkan. Enligt mina europeiska kollegor är det fortfarande för tidigt att uttala sig om det. Tittar man på byggdelars framtida livslängd och utbyte av byggdelar under livstiden verkar inte det heller vara säkert att det skulle ge typiska fördelar för vissa materialslag. I andra länder sätter man ungefärliga tekniska livslängder baserat på materialleverantörens uppgifter. Men jag är inte säker på att det påverkar slutsatserna så mycket egentligen, om vissa material får fördelar eller inte, säger Tove Malmqvist. Hon håller med om att det finns en poäng med att i nuläget begränsa sig till modulerna A1–A5. – En av de viktigaste anledningarna till att förslaget ser ut som det gör är att deklarationen är en stor sak att genomföra. Det krävs en stor kunskapsuppbyggnad för att kunna klara av att genomföra det på bred front. Vad gäller driftens energianvändning finns redan reglering kring det idag, både inom BBR och lagen om energideklaration. Därigenom blir denna lagstiftning en hantering av de stora bitarna i livscykelns klimatpåverkan som inte ännu har någon form av styrning. n annan anledning till att redovisningen är begränsad till byggskedet är svårigheten i att förutspå förändringar i såväl tillverkning som energisystem. – Det som faktiskt är byggt går att verifiera men så fort det handlar om framtida scenarier är dessa osäkra. Vi vet inte vad som kommer att hända när det gäller energisystemens påverkan och hur vi tillverkar materialen framöver, avslutar Tove Malmqvist. HB FOTO KONKURRENSVERKET FOTO CHARLOTTE NILSSON