Hållbart Byggande 1
byggdes bron över Söderström i centrala Stockholm
. Tunnelbanebron mellan Slussen och Gamla stan är en av de mest trafikerade sträckorna i huvudstadens kollektivtrafik; varje dag färdas omkring 400 000 människor över den. Den höga trafikintensiteten har satt sina spår. De ursprungliga stålbalkarna på den 60 år gamla bron har uppnått sin tekniska livslängd. Därför genomför Trafikförvaltningen en grundlig upprustning av bron. Söderströmsbron består av fem stycken stålbroar med en total längd på 362 meter. De gamla stålbroarna, byggda av kolstål 1957, byts mot nya broar i rostfritt stål. Totalt används 600 ton av Forta LDX 2404 rostfritt stål från stålföretaget Outokumpu i form av rostfria stålbalkar som producerats och färdigställs i verket i Degerfors. 92 Materialvalet innebär flera fördelar, menar Elin Lindström, presskommunikatör på trafikförvaltningen. – För att skydda den nuvarande bron från rost är den målad med blymönja. En stor fördel med att välja rostfritt stål är att den nya bron inte behöver rostskyddsmålas med blymönja. Ytterligare fördelar med användningen av just rostfritt stål är att bron får ett minskat underhållsbehov. Den nya bron kommer också att ha en mycket längre livslängd jämfört med den nuvarande bron. Den beräknade livslängden på bron förväntas bli ca 120 år, därefter finns också möjlighet smälta ned stålet för att återanvända det. I upprustningen av bron har man också valt att använda sekisuisliprar istället för kreosotimpregnerade träsliprar på bron. – Sekisuisliprar behöver inte impregneras med miljöfarliga kemikalier och har en mycket längre livslängd och en större resistens mot väderslitage jämfört med traditionella träsliprar, berättar Elin Lindström. Sekisuisliprar är till största delen gjord av återvunnet material och materialet kan efter användning även återanvändas till nya sliprar. Upprustningsprojektet pågår fram till år 2022. För tredje året i rad stängdes olika delar av bron av under sommaren för att komma åt att byta ut brodelarna. Brobytet sker alltså samtidigt som tunnelbanan trafikerar bron, ett arbete som kräver hög precision och planering. Genom att nyttja det i vanliga fall otrafikerade spåret läggs trafiken om och arbetet genomförs på en brodel i taget. Spåret tas bort, de gamla brobalkarna lyfts bort och nya läggs dit varpå en ny spåranläggning byggs upp innan allt rullar på igen. HB