Hållbart Byggande 1
– Det finns en väldig kraft i att många välutbild
ade människor kan vara med och fatta beslut. Vi blir mer snabbfotade, vilket våra kunder uppskattar. Genom att dela ut mandat och makt ute i organisationen stärker vi beslutsmässigheten längst ut, säger Ann-Louise och fortsätter. – Det finns en stark tilltro till individen på Sweco och är en anledning till varför jag trivs så bra här. Varje person som kliver in här tillför något och är viktig. Om vi är tydliga med detta synsätt till våra medarbetare kan de i sin tur förmedla det till våra kunder och då blir det ett självgående hjul. Ju mer jag funderar på framtiden och i vilken riktning vi är på väg mot desto mer inser jag att decentraliseringen som modell är otroligt viktig och kommer att vara det än mer framöver. Rollen som arbetsgivare blir allt viktigare. Idag konkurrerar bolag och organisationer inte bara om att attrahera kunder utan också arbetskraft. I karriärundersökningen FöretagsBarometern toppar Sweco listan som landets mest attraktiva arbetsgivare och hos ingenjörer totalt. Vad har byggt upp populariteten hos teknikkonsultjätten? Det kan förklaras genom att företaget lyckats förmedla vad det står för, berättar Ann-Louise. Men det är också den typ av verksamhet som allt fler söker sig till, menar hon. – Idag ser vi definitivt att många fler, framför allt yngre personer, vill arbeta med hållbarhetsfrågor. Sweco ligger dessutom väldigt långt fram i hållbarhetsarbetet och är tydliga med att det ska genomsyra det vi gör, vilket attraherar många. Vår viktigaste tillgång är vår kompetens och därför satsar vi också mycket på att våra anställda ska ges möjlighet till utveckling. Revisions- och konsultbolaget Deloittes senaste Millennial Survey stöder tesen om hur yngre arbetskraft resonerar; millennials och generation z har samhällsfrågor, mångfald och miljötänk i ryggraden. Det är också vanligare bland så kallade young professionals att välja arbetsgivare – och välja bort de vars värderingar inte går i linje med de egna. I undersökningen från Deloitte uppgav 40 % av respondenterna att de minskade eller avslutade relationen till ett företag om de ansåg att företaget hade en negativ samhällspåverkan. Med klimatförändringarnas potentiella konsekvenser för framtida generationer, och Greta Thunbergs klimataktivism som mångas förebild, är det inte konstigt att hållbarhet och företagsansvar värderas högt. Med ökade krav på tydlighet kring värderingar spelar det värderingsdrivna ledarskapet en allt viktigare roll, berättar Ann-Louise. – För att kunna attrahera de bästa och behålla dem behöver verksamheten vara värderingsstyrd. Som chef och ledare måste jag stå för värderingarna, annars märks det förr eller senare. Därför är det otroligt viktigt med en transparens i kommunikationen, framför allt gentemot yngre anställda. Det ska inte finnas ett glapp mellan vad vi förmedlar externt kontra internt. Ann-Louise, som är bosatt utanför Göteborg, pendlar varje vecka till arbetet i Stockholm. I jobbet ingår också regelbundna resor till bolagets övriga Sverigekontor. När jag ställer frågan om hon tar flyget eller tåget nickar hon förstående. Flygskammen är i högsta grad närvarande och påverkar besluten på Sweco. – Det har blivit allt viktigare att förhålla sig till bland samtliga anställda. Jag tar överlag tåget oftare idag än förut och flyger numera främst när jag måste, säger hon. Cheferna sätter inte bara tonen för förhållningssättet till miljö- och omvärldspåverkan. Även synen på jämställdhet grundas på högsta nivån, berättar Ann-Louise, som en förklaring till Swecos topplacering bland jämställda bolag. I den senaste Allbright-rapporten, där könsfördelningen i börsbolagens ledningsgrupper kartläggs, hamnade Sweco på den gröna listan. Det innebär att företaget har en jämn könsfördelning bland ledande befattningar. – Vår styrelse har varit tydliga med att jämställdhetsarbetet ska ges hög prioritet och genomsyra hela vår kultur för att vi ska hitta de bästa och även spegla samhället. För att jämställdhetsarbetet ska få genomslagskraft är det verkligen en nyckelfråga att agendan sätts från toppen av bolaget, säger Ann-Louise. Mixen av såväl kvinnor och män som utrikesfödda ger därtill flera vinster och positiva effekter för företaget. – Sweco har varit bland de mest lönsamma i vår bransch under en längre tid och vi tror starkt på att det är blandningen som gör det. Genom bredden får vi en mer kreativ och dynamisk arbetsmiljö och möjligheten till fler perspektiv, vilket också kan generera bättre lösningar för våra kunder. Lyhördhet för kundens behov ligger Ann-Louise varmt om hjärtat, en insikt som kom några år in i karriären. Efter att ha läst el-teleteknik på gymnasiet siktade hon in sig på programmering. När hemdatorn fick sitt genomslag insåg hon snabbt att detta var nyckeln till framtidens jobb. Hon utbildade sig till programmerare och började jobba inom IT och Telecom, bland annat på Ericsson. Ganska snart drogs hon dock mer åt det kundnära arbetet. – Kundens krav kom till mig flera steg senare, i filtrerad version. Men jag ville förstå mer av vad kunden efterfrågade och hur de använde systemet. Det var här mitt intresse för att arbeta närmare kund började. När Ann-Louise var i 35-årsåldern hade hon jobbat flera år i IT-branschen med arbeten som innebar mycket tid utomlands, vilket var en svår ekvation med två små döttrar. Av en slump såg hon att Sweco sökte en regionchef till koncernens installationsverksamhet i Göteborg. Ann-Louise fick tjänsten och under en introduktion för nyanställda i början av 2008 fick hon aha-upplevelsen som sitter i än idag. – Helt plötsligt förstod jag vad företaget gjorde, vilken kompetens och vilka möjligheter som fanns här. Jag blev störtförälskad! Håret reser sig fortfarande på armarna när jag tänker på det och den känslan kommer tillbaka om och om igen elva år senare. LÄS MER PÅ HALLBARTBYGGANDE.COM 49