Bumsen 1
Redaktören kör Ännu roligare! - redaktören snabbt
estar BMW R 1300 GS regnet hänger i luften, men ombord på R 1300 GS är det vindskyddat och bekvämt. Den nya vindrutan, som är elektriskt höj- och sänkbar, gör ett utmärkt jobb. Den nya motorn med växellådan undertill fungerar perfekt. Shift Assisten, som på den tidigare lämnade en del att önska sig, funkar smidigt och motorn varvar upp som på en sportmaskin. Jag kommer att tänka på S 1000 XR. Den nya GS:en har helt klart närmat sig sitt 4-cylindriga syskon, utan att tappa sin GS-känsla. Vana GS-förare kommer att känna igen sig, och andra som tidigare har ratat GS bör ge den en extra chans. Det här är kul! Så kom den då, BMWs efterlängtade R 1300 GS, en helt ny motorcykel som endast delar några få komponenter med den tidigare modellen. – Det är bara någon liten del i kardanen eller slutväxeln som återanvänds, om jag minns rätt säger Tibor Volk som är BMW-Motorrad brand manager på JE68, när jag besöker dem på premiären för en liten provtur. Och så displayen då, inser jag när jag sätter mig på 1300:n för första gången. Även om mjukvaran har förändrats och nu har ett sportläge också. Den nya GS:en känns märkligt lik den gamla, men slankare och modernare. Borta är det lite stabbiga, men också förtroendeingivande uttrycket från 1250:an. Förtroendet återvinns dock omedelbart när jag svänger ut på vägen. Den nya känns otroligt lättkörd och välbalanserad, körställningen är högst densamma som på den tidigare men lite bekvämare för mina 177 cm. Allting känns bekant, men ändå helt nytt. Jag hinner bara med en timmes provkörning på morgonen innan JE68 slår upp portarna för allmänheten. Det är några plusgrader, det blåser hårt och Framfarten blir lätt väldigt inspirerad på småvägarna. Ute på de lite större, rakare vägarna gör den nya adaptiva fartkontrollen ett utmärkt jobb. Jag njuter av varje sekund trots att det är fem plus och 20 sekundmeter i vindbyarna. Sadel- och handtagsvärme bidrar såklart. En sak som slår mig är hur effektiv bakbromsen har blivit. Både fram- och bakoken kommer från Brembo, även om det står BMW på utsidan. Tittar man lite noggrannare står det Brembo på insidan. Bromsarna är överlag såklart otroligt effektiva, men den bakre är så bra att jag faktiskt kan nöja mig med den vid normal körning, om jag skulle vilja. Det känns att den nya ramen, med längre baksving och vidareutvecklad Teleleverkonstruktion, är stabilare. Den gamla var redan den mycket bra, men nu är det snäppet bättre. Ett par snäpp bättre överallt är mitt slutbetyg. Egentligen är det helt fantastiskt. BMW Motorrad har lyckats bygga en helt ny motorcykel som i stort känns som den gamla men är bekvämare, starkare, stabilare, lättare. Och faktiskt – ännu roligare! Bumsen 5 2023 15