Bumsen 1
Baskien Baskien och Picos de Europa Jag använder
en R 69 från 1960 på mina resor i södra Europa. När jag kör ensam på en klassiker kommer jag lätt i samspråk med folk. Samtalen blir ett trevligt komplement till landskaps- och körupplevelserna. Mina tvåveckorsresor förlägger jag till vår och höst. Jag behöver alltså sommar- och vinterförvaring för min motorcykel och körutrustning. Hösten 2022 hämtade jag min BMW från sommarlagret i Frankfurt och gjorde resan över Vogeserna, ner till södra Frankrike och vidare till Andorra och norra Spanien. Efter 270 mil genom Tyskland, Frankrike och Spanien parkerade jag min BMW hos uthyrningsfirman IMTBike i Bilbao och flög hem. I maj var jag redo för en ny tur med färjan Santander – Plymouth. Men innan överfarten till England ville jag möta våren längs kusten och i bergen i Baskien. Resplan från Ander När jag dök upp hos IMTBike på förmiddagen i början av maj var det full rulle med in- och utleverans av hyrcyklar. Företaget hyr ut moderna touringcyklar – ofta med ett blå/vitt märke på tanken. Ander, 40, driver IMTBikes filial i Bilbao och kör privat en avskalad R 80 från 80-talet. Den dagen växlade Ander mellan att leverera cyklar och tala med kunder på telefon, och hade inte mycket tid för mig. Men han hade skickat mig förslag på resplan i förväg, så jag var snabbt ute på vägarna. Att jag fick ett detaljerat förslag på en resplan som ingår i hyran beror på att Ander var angelägen om att rätta till ett tidigare fel i kundrelationen. Snart var jag på väg österut mot Frankrike och Biarritz enligt Anders anvisningar. I strålande vårväder körde jag landsvägen över kullarna till Guernica, och tog sedan kustvägen mot San Sebastián. Med en solglittrande Biscaya på sin vänstra sida och ljusgröna kullar på min högra gick färden genom små städer på kustvägen österut. När solen gick ner hade jag kört 600 kilometer, och det var lämpligt för boende i den lilla kuststaden Puerto de Lekeitio som hade en blygsam tillströmning av turister vid den här tiden på året. Med bacalao och månsken på en hamnrestaurang blev det ett fint slut på den första dagen. K1 i garaget i källaren Innan jag anlände till Biarritz hade jag ordnat så att jag kunde hyra en etta med havsutsikt till ett rimligt pris. När jag kom fram till adressen på Milady Beach träffade jag hyresvärden Bruno, 47. Efter några öl i strandbaren hittade vi tonen. Bruno hade arbetat som fastighetsmäklare i Paris, men var trött på storstaden och jobbstressen. Så han flyttade till Biarritz, köpte tre “ateljéer” för uthyrning och tillbringade sina dagar delvis med att surfa och delvis med solnedgångar. “När hyresmarknaden är trög finns det mindre fickpengar”, förklarade han. Detta var tidigt på säsongen och han räknade med att öka sina hyresintäkter under sommaren så att han skulle ha råd att restaurera sin motorcykel. Han ville visa upp hojen och i källargaraget stod en K1 lackerad i “Classic Black Metallic” (kod 657) och med defekt koppling. BMW tillverkade endast 300 K 1:or i denna färg, förklarade Bruno. Alla levererades till franska återförsäljare: “I Frankrike gillar vi inte flashiga färger på motorcyklar”, förklarade han. När han tillfrågades om valet av BMW-modell svarade han att designen – som påmin40 Bumsen 5 2023