Bumsen 1
Baskien mer från USA, Kanada och Storbritannien,
alla hanterar alla typer av väder på våra resor. I den meningen är vi ett unikt gäng. Bergen i norra Spanien och Portugal är ”as good as it gets”! De kan jämföras med Dolomiterna och andra bergsområden i Europa. Årets resplan valdes utifrån förväntat väder. Första delen av maj är lite tidigt för Pyrenéerna, så vi gör den resan nästa år i september.” Peters favoritområde på den här resan var Picos de Europa, Spaniens lilla perfekta bergskedja. ”Om du gör den här resan, se till att dina stövlar är hårt snörda och att ditt hakband är spänt. Varför? Eftersom de honom om höghastighetståget TGV – var avgörande. Han tyckte att det var “coolt” att köra K1 på en motorväg i upp till 240 km/h. När hastigheten översteg 200 km/h var han väl skyddad från fartvinden och cykeln gick som på räls. Med en liten tankryggsäck använde han cykeln för resor på cirka 20 mil. Men K1 var inte utan problem: ”Jag kan inte köra K1 under varma dagar, då får jag brännskador på benen”. Det är ett känt problem att värmen från motorn bidrar till en hög temperatur inuti den nedre delen av K1-kåpan. Brunos plan var att låta en lokal ”expert” byta koppling på hösten. Han räknade med att punga ut med 1 000 euro för det här jobbet. Biarritz under lågsäsong var en trevlig upplevelse, och jag tog en ”vilodag” med en promenad längs stranden och genom staden. Ett gäng hyrcyklar I Baskien träffade jag Peter, 63, och hans fru från Kalifornien. De skulle ut på långresor med vänner på hyrcyklar från IMT. Denna grupp reser varje år i Europa tillsammans med en liknande grupp från Storbritannien. Totalt var de tretton personer på tio cyklar som gjorde rundan på den iberiska halvön, det vill säga både Spanien och Portugal. Peter berättade: ”Vår grupp har kört tillsammans i flera år och är alla kompetenta och erfarna på MC. Vi komBumsen 5 2023 41