Bumsen 1
Baskien din cykel sällan står helt upprätt och di
n käke kan riskera att slå i marken. Men först, som uppvärmning, tog vi oss över Parque Natural Las Ubiñas-La Mesa, en annan asturisk bergsregion med, ja, enastående naturskönhet. Vid middagstid nådde vi bergen i Picos. Det här var min favoritdag på resan!” Peter hyrde en 1250 GSA (2022) motsvarande den cykel han har hemma i Kalifornien: ”Min fru säger att den är ett stort monster, men jag tycker att GSA är en ballerina. Den rör sig som om den vore viktlös, lutar sig och rullar framåt som om någon har listat ut hur man stänger av trögheten. Det är ett under!” och den gamla judiska stadsdelen Fez. Resan över Atlasbergen och ett oväntat möte med bekanta på ett kafé i en spansk by hade också varit minnesvärda inslag under den långa resan. Han var entusiastisk över norra Spanien: “Från Picos till Braganza över San Glorio-passet till det nordvästra hörnet av den spanska slätten och sedan över kullarna till Portugal. Det var en utomordentligt bra resa!” Han nämnde också sträckan från Fez till Mellanatlas där han – främst på stora vägar – hamnade i den avlägsna byn Imilchil. Extrem hetta blev ett problem i södra Marocko och Keith var tvungen att ta Jag frågade Peter om tips till mc - -förare: ”Mitt råd är enkelt eftersom jag älskar att köra. Ta dig tid att lära dig motorcykelsäkerhet, planera dina resor för att se viktiga sevärdheter och kom iväg!” På långresa med 1974 års R 90 S Efter många mil och tio dagar i norra Spanien körde jag över till Santanders färjehamn i hällande regn. Massor av motorcyklister – de flesta var engelsmän – väntade på att få gå ombord på Brittany Line. Keith, 67, en pensionerad professor från Glasgow, kom över för att prata. Han hade varit i Marocko med sin R 90 S och kört 650 mil på trettio dagar. Den största upplevelsen av resan hade varit besöken i medinan 42 Bumsen 5 2023 en omväg in i Sahara. Han hade inga brottslighets- eller säkerhetsproblem på resan. Inga sjukdomar eller skador. En punktering, hastighetsmätarfel, en förlorad sidokåpa och slack i bakhjulslagren. Det var allt han kunde rapportera. Jag blev nyfiken och frågade varför han valde R 90 S för den här resan? ”Jämfört med mina andra cyklar ansåg jag att den här skulle vara bekväm, pålitlig och lätt att reparera på vägen. Den skulle vara tillräckligt snabb och ha en lång räckvidd, det vill säga mer än 30 mil. Jag har haft flera luftkylda boxrar