Byggaren 1
tema: byggare i falkenberg ytskikt. Uppdraget utf
ördes under drygt två månader, från december 2017 till januari 2018. Så kommer då underleverantörernas räkningar. Summan för deras jobb är på 223 000 kronor. Slutsumman för en tillbyggnad på 20 kvadrat blir 573 000 kr Konsumenttjänstlagen Räkningen skickas till kunden Sven. Här kommer då överraskningen för Jörgen. Sven vägrar att betala och han refererar till konsumenttjänstlagen. Paragrafen han hänvisar till är paragraf 36 i konsumenttjänstlagen. Paragraf 51 i samma lag, handlar om konsumentens påståenden. Här uttrycks det att kund ska endast betala ett belopp som kan anses som skäligt. En paragraf som tydligt gagnar beställande kund. En paragraf som mången fri företagare får se upp med. Kunden Sven och Jörgen träffades. Kunden Sven stod på sig, han vägrade betala totalsumman för jobbet. Han ansåg inte priset som skäligt. Lagen är konstruerad på så vis att den ger kunden tolkningsföreträde. Det är sålunda svårt för en hantverkare att få rätt mot kund i sådana här fall. –Jag borde ha varit tydligare i avtalet, säger Jörgen. Att om underleverantörens jobb överskred maxbeloppet, skulle kunden betala också denna summa. Jörgen visste i alla fall att hans firma inte tagit ut ett oskäligt belopp. Jörgen Boketun igen: – När jag summerade nedlagda arbetstimmar med kostnaden för inköpt virke, låg vi snarare i underkant. Under tiden hade Jörgen också betalat in nödvändig moms för jobbet. Ett momsbelopp på 107 000 kronor på totalsumman 573 000 kronor. Att kunden skulle betala tog han för givet. När så kunden vägrade, vände sig Jörgen till Sten Folkesson, tidningen Byggarens juridiske expert. – Det var tillfredsställande att ta del av Stens kunskaper, berättar Jörgen Boketun. Jag lämnade ärendet under ett år och lät Sten vara i kontakt med kunden Sven, och hans juridiska ombud. Under 2018 och 2019, pågår en dialog, i huvudsak brevledes, mellan Sten Folkesson och kunden Svens juridiska ombud. Sven har anlitat en advokat med goda kunskaper om konsumenttjänstlagen. Men dialogen innebär inga framsteg. Kunden Sven gav sig inte, han viker sig inte en tum, han fortsätter vägra betala. Till slut möts parterna i domstol. Platsen är Borås tingsrätt, kunden är skriven i Borås. Förlikning Mötet i tingssalen innebär förlikning. Jörgens krav hade varit att hela räkningen skulle betalas. Kunden ville inte betala något utöver Jörgens räkning. Förlikningen innebar att kunden tvingas erlägga ett ytterligare belopp. Ett belopp som utgör en procentuell andel av den totala summan. En seger för Jörgen. Kunden Sven hade säkert hoppats att slippa betalning överhuvudtaget. Vad är då Sten Folkessons kommentar till detta ärende? – Viktigaste lärdomen är vikten av att Jörgen Boketuns firma kommer enligt prognos att nå en omsättning på 10 miljoner kronor i år. 14 byggaren 2 2020