Byggaren 1
Byggaren presenterar: elbilar för byggare » Dags
att köpa elbil? Det är dags nu! Av klimatskäl. Vi står inför bilismens största omställning sedan bilen uppfanns. På personbilssidan är elbilarna redan här, och vinner mark. Bland hantverkarbilarna har utbudet hittills varit skralt och det som funnits har skapat räckviddsångest. Från och med 2020 breddas utbudet och bilberoende byggare kommer att erbjudas någorlunda fungerande elbilsalternativ. Text och foto: Christer Andersson D 18 en elektrifiering av våra bilar som nu påbörjats är fordonsindustrins största omställning någonsin. Från och med 2020 kommer samtliga svenska importörer av distributions- och hantverkarbilar att kunna erbjuda ett eller flera eldrivna alternativ, utom Dacia. Men det är bara en tidsfråga. Under den närmaste tioårsperioden kommer vi att få uppleva hur förbränningsmotordrivna bilar gradvis fasas ut. Inte helt, naturligtvis. Det kommer alltid att finnas speciella behov och i längden segrar oftast sunt förnuft över ogenomtänkt fanatism. Det här blir inte lätt, och det handlar inte bara om bilarna. Över hela världen har man påbörjat uppbyggnaden av en helt ny infrastruktur vilket betyder nya utmaningar för oss alla. Mer el måste produceras, i varje fall lokalt, vilket kommer att skapa nya konflikter. Nya sätt att beskatta bilismen kommer att införas eftersom dagens sätt att beskatta bilen minskar statens inkomster. Sökandet efter mineraler för batteriindustrin skapar nya lokala motsättningar och nya miljöproblem. Merparten av elbilarna kommer att laddas hemma eller på arbetsplatsen. Detta innebär att dagens tankställen kommer att försvinna eller ändra karaktär. Sannolikt med ännu mer inriktning mot mat och handel samt att det behövs större uppställningsplatser för elbilar som står på laddning. Nya industrier växer upp. Industrier som både skapar nya arbetstillfällen och bidrar till att lägga ner redan befintliga. Svenska Northvolts satsning på batterifabriker är bara ett exempel. Övergången till ett fossilfritt samhälle är ofrånkomligt och vi måste alla dra vårt strå till stacken. Hur små och obetydliga vi än är. Samtidigt behöver vi inte känna någon skuldkänsla för den värld vi lever i. Som enskilda personer, eller företagsidkare, har vi inte kunnat påverka utvecklingen. Varken fossilfria fordon eller infrastrukturssatsningar har varit tillgängliga. Men, utvecklingen mot fossilfritt kommer att kosta. Dagens och även morgondagens elbilar är, och kommer att fortsätta att vara, betydligt dyrare. De har kortare räckvidd, de tar längre tid att tanka och infrastrukturen lider av födslovåndor. 60 000 kr i dagens Bonus malus-rabatt är naturligtvis välkommet, men ändå bara en droppe i havet. För den byggare som inte anser sig har råd, eller tvivlar på att bilarna klarar sin arbetsuppgift, finns det andra möjligheter att köra i det närmaste fossilfritt. Exempelvis på HVO, en syntetisk diesel. Merparten av dagens dieselbilar är eller blir godkända för det nya bränslet. I dagsläget handlar det bara om att vi skall har turen att ha en mack med HVO inom rimligt räckhåll. Men även där börjar det hända saker. Gasdrift är ett suveränt alternativ. Framförallt för att vi samtidigt som vi använder så gott som fossilfri biogas som drivmedel kan lösa problemet med ett växande avfallsberg. I dagsläget behöver vi dock fler gasbilar och fler tankställen. För dagen är det bara VW, Fiat och Iveco som erbjuder fabrikstillverkade gasbilar på transportbilssidan i Sverige. Detta trots att tekniken finns, att den är välbeprövad och att den är tämligen enkel rent tekniskt. Nu har dock regeringen öppnad möjligheten att, liksom för fabrikstillverkade gasbilar, få bonusen på 10 000 kronor även för till gas efterkonverterade nya bensinbilar. Etanol, eller varför inte metanol, kan vara ett miljöalternativ. Etanol, E85, finns sedan länge som ett etablerat bränsle på mackarna, men bilarna som kunde gå på byggaren 2 2020