Byggaren 1
Byggaren presenterar: elbilar för byggare » des b
ygger nu om sex fabriker i tre världsdelar för att göra dem till elbilsfabriker. Nissan har lagt ner dieselversionen av NV200 men fortsätter att bygga elversionen, eNV200, i sin fabrik i Barcelona. eNV200 är Sveriges näst mest sålda eltransportbil efter Renault Kangoo. Räckviddsångesten från den första generationen eNV200 har minskat i och med uppgradering till ett större batteri på 40 kWh. Nu lovar man en räckvidd på 28 mil. I Byggarens provkörning i Nr 5-2019 klarade vi som mest 20 mil. Opel ingår numera i PSA-gruppen vilket innebär att nya Opel Combo kommer i samma elbilsutförande som nya Peugeot Partner och Citroën Berlingo samt PSAbyggda Toyota Proace City. Även nya Opel Vivaro kommer som elbil under 2021. Peugeot sitter i samma båt som Citroën vilket innebär att man sedan sex år tillbaka sålt en elversion av Partner i Sverige. Framgångarna uteblev. Även den senaste generationen av Peugeot Partner, liksom. Mercedes kommer att erbjuda Sprinter, Vito och Citan, med eldrift. Först ut är eVito, som redan finns att köpa i Sverige. Kort räckvidd, men betydligt bättre än föregångaren Mercedes Vito E-Cell vilken blev ett fiasko. Peugeot Expert och Peugeot Boxer, kommer som elbil under 2021. Renault introducerade Kangoo som elbil redan 2012 och den har sedan dess varit bästsäljare i segmentet i Sverige. Inför 2018 uppgraderades bilen med ett större batteri vilket innebar en teoretisk körsträcka av 27 mil mot tidigare 17. Med det nya batteriet klarade Byggaren körsträckor mellan 12 och 20 mil beroende på körsätt och last. Under 2020 är 3,5-tonsbilen Renault Master på väg in i Sverige med eldrift. VW:s nästa elbilsgeneration bygger på nya plattformar Volkswagen satsar hårt för att ligga i framkant för morgondagens elbilar. Man investerar i sina fabriker, satsar på helt nya plattformar, tar fram nya elmotorer, startar upp egna batterifabriker och gör satsningar på infrastrukturen. Parallellt med eldrift i sina befintliga transportbilar satsar Volkswagen på nya elbilar i nya anläggningar, med nya plattformar, nya elmotorer, egna batterifabriker och satsningar på infrastrukturen. Den nya elektrifierade bilfamiljen kallas för ID och den första personbilen har redan presenterats. Samma plattform används för den eldrivna familjebussen Buzz och skåpbilen Buzz Cargo. En efterträdare till den klassiska VW-bussen och dagens VW Transporter. VW Transporter kommer dock att leva vidare hos Ford som kommer att bygga sin Transit Custom i en VW-version. ID Buzz Cargo kommer under 2022. Buzz får mängder av elektroniska hjälpmedel. Exempelvis en Hed-up-display i vindrutan som projicerar navigations20 VW Buzz Cargo är VW:s kommande transportbil i ID-familjen. Kommer ut på marknaden under 2022. systemets information så att den ser ut att ligga direkt på vägen framför föraren. Den får intelligenta strålkastare som pekar i den riktning som du svänger och som upptäcker rörliga objekt vid vägkanten. Ratten på projektbilen är ersatt av en styrplatta utan tangenter där man bara behöver nudda funktionerna. Dessutom är bilen förberedd för autonom körning. VW tittar också på ett solcellspaket för underhållsladdning och bilen är förberedd för induktiv laddning. Buzz Cargo blir fram- alternativt fyrhjulsdriven. Längden är cirka 504,8 centimeter, bredden 197,6 centimeter och höjden 196,3 centimeter. Räckvidden anges till 33 mil med ett batteri på 48 kWh upp till 55 mil med ett batteri på 110 kWh.º byggaren 2 2020