der och att talangen inte ska underskattas som fr
amgångsfaktor. – Med under 6 miljoner invånare och hela tio enhörningar så skjuter det lilla rödvita landet upp sig som en raket på techradarn. Danmark är inte längre en ”underdog”, säger hon. C8 – elektrisk bärplansbåt från Candela. ENLIGT EN RAPPORT från riskkapitalbolaget Atomico, som medgrundaren till videotjänsten Skype Niklas Zennström står bakom, har Sverige flest enhörningsbolag per capita efter Silicon Valley – 0,8 per 100 000 invånare. Sara Rywe menar dock att Danmark inte längre ligger långt efter. Intresset för svenska bolag, men också för bolag i de andra nordiska länderna, bland amerikanska investerare har ökat under de senaste åren. – Det är hög konkurrens om bolagen i Norden. Det är en stor förändring bland de amerikanska investerarna som tidigare ville att bolagen skulle etablera sig i USA först, säger Carl Fritjofsson på Creandum. Han säger också att pandemin har förstärkt den trenden, då många investerare har lagt in pengar i bolagsgrundare som de många gånger bara har träffat digitalt. Samtidigt investerades det rekordstora summor riskkapital både i USA och Europa i fjol. Pandemin har både skyndat på den digitala utvecklingen och ökat riskaptiten. – Många internationella riskkapitalbolag ser Norden som en marknad med fyra olika städer. Det kanske är naivt, men indikerar samtidigt att folk tittar seriöst på hela regionen, säger Carl Fritjofsson. EN SOM TROR mycket på den nordiska dimensionen är den finske serieentreprenören och investeraren Lars-Michael Paqvalén, som är och har varit aktiv i ett antal finska, norska och svenska bolag. Han har till exempel varit med och startat det svenska mjukvarubolaget Telepo, den svenska bärplansbåttillverkaren Candela, det finska digitala annonsbolaget Kiosked och norska Brandbassador, som hjälper 10 NORDENS TIDNING 3-21 bolag att stärka sina varumärken med ambassadörer. – Vi har kunnande, trygghet och nätverk i Norden. Egentligen har vi det mesta som Silicon Valley saknar, men vår potential är fortfarande underutnyttjad, säger han. Därför har han engagerat sig en i nordisk styrgrupp för innovation med representanter från de nordiska länderna: Nordic Scalers. Den finansieras av Nordic Innovation, en organisation som ligger under det nordiska ministerrådet – ett forum för samarbete mellan de nordiska länderna. – Vi skapar ett kluster för nordiska ”scale-ups” (tillväxtbolag på svenska reds. anm). Lars-Michael Paqvalén säger att det finska innovationssystemet har varit duktiga på att använda sig av EU-pengar, vilket han tror har gett ett underlag till techbolagens framfart. – Business Finland, vår motsvarighet till Almi, är otroligt dynamiska och en orsak till att vi ser en blomstrande andra våg av entreprenörer i Finland. Lars-Michael Paqvalén, Nordic Scalers. EN ANNAN framgångsfaktor säger han är Aalto-universitetet i Helsingfors, där man 2009 integrerade design- ekonomi- och den tekniska högskolan och som har utbildat flera kända entreprenörer genom åren. Bland andra Miki Kuusi, medgrundare av leveranstjänsten Wolt och medgrundare samt tidigare vd för den i teknikvärlden kända techkonferensen Slush i Helsingfors. – Vi borde satsa ännu mer på Norden som varumärke. Vi har stabilitet, system och välfärd. Vi kommer att få se många olika framgångssagor från de nordiska länderna, tror LarsMichael Paqvalén.