PRESENTATION FÖRBUNDSSTYRELSEN Sven-Olov Edvinsso
n: ”Vi behöver lyfta fram de mellanfolkliga kontakterna” En ny färja över mellan Umeå i Sverige och Vasa i Finland. Elflyg för att öka mobiliteten i regionen. Samverkan mellan universitet och högskolor. Det är exempel på några av de satsningar som Föreningen Norden Västerbotten är engagerade i i Kvarkenområdet. TEXT: MARIE LOUISE BERGH SVEN-OLOV EDVINSSON är ordförande i distriktet sedan 2018 och är även ledamot i Föreningen Norden Sveriges styrelse sedan 2020. Med rötter i Nordmaling och Västerbotten kom ett engagemang i nordenfrågor att bli något av en självklarhet. – Kontakten mot Österbotten i Finland är vardag för mig både nu och tidigare. På min hemgård bodde flyktingar från andra världskriget. Och Norge är nära på andra håll i Västerbotten. Den vanligaste utländska bilen på en västerbottnisk väg är norsk – om inte pandemin sätter stopp för det, säger Sven-Olov. Sven-Olov är läkare och har större delen av sitt yrkesliv jobbat med habilitering och rehabilitering av personer med funktionshinder – både barn och vuxna. Efter 43 år som läkare, verksam i Skellefteå, Göteborg och Umeå, gick han i pension vid årsskiftet. Eller åtminstone nästan. – Jag har inget schemalagt jobb, men jag gör fortfarande en del hembesök. Idag ska jag in och kolla remissvar och sådant. Jag hoppar in och hjälper människor i kampen mot Försäkringskassan. Föreningen Norden Västerbotten verkar i Kvarkenregionen, som utgörs av landskapen Österbotten, Mellersta Österbotten i Finland, Västerbottens län och Örnsköldsviks kommun. Landskapen har sammanlagt cirka 440 000 invånare i 40 kommuner. Kvarkenrådet är ett nordiskt gränsregionalt samarbetsforum för de tre landskapen och tillsammans med dem håller Föreningen Norden just nu på att rekrytera en person som ska vara anställd av båda och som ska arbeta med att utveckla mellanfolkliga förbindelser. – Att vi delar en tjänst över nationsgränsen är ganska unikt. Vi hoppas mycket på att kunna bli en länk för organisationer och föreningslivet för att behålla kontaktytor inom exempelvis kulturen och idrotten som håller på att tyna bort på grund av pandemin, berättar Sven-Olov. Eftersom avstånden ofta är långa i regionen är mobilitet ett området som föreningen är engagerad i. Nyligen sjösattes färjan Aurora Botnia för att trafikera Kvarken. En gemensamt satsning av Vasa stad och Umeå kommun. – Det är unikt att en region satsar på färjetrafik nuförtiden. Men kontakterna över Kvarken spelar stor roll. Det sker många kultur- och näringslivsaktiviteter och det har betydelse för besöksnäringen i stort. Färjan ger också möjlighet till pendeltrafik för studenter och godstrafik på båda sidor. Dessutom öppnar det upp för att bygga upp handelskontakter från norska kusten till Moskva och Östeuropa. ÄVEN UTVECKLINGEN AV ELFLYG är ett området som utvecklas inom Kvarkenrådet som förhoppningsvis ska bidra smidigare förbindelser. – Syftet är att öka möjligheterna så att människor ska kunna röra sig tvärs över Norden och inte bara i nordsydlig riktning, förklarar Sven-Olov. Ökat utbyte mellan universitet och högskolor är ett ytterligare ett utvecklingsområde. Det är många studenter som går utbildningar på andra sidan Kvarken. Vilka frågor tycker du är mest angelägna för Föreningen Norden? – Norden har många exempel på integration som vi har tagit för självskrivna, men där pandemin visat att det inte är så självklart. Vi har nationalstater som inte har hängt med i allt som händer i regionerna och därför behöver vi lyfta fram de mellanfolkliga kontakterna i regionerna. Vi har förutsättningar och det finns en stark förankring för det. – Sedan har vi många exempel på personer som flyttar mellan länderna och det ska vi vara rädda om. Även medlemsnivån är viktig. Nu har vi alla möjligheter satsa på en medlemsvärvningskampanj och fånga upp folk som vill utveckla det nordiska samarbetet. NORDENS TIDNING 3-21 25 FOTO: CENTERPARTIET