gästkrönika ETT PERSPEKTIV PÅ TRE ORD OCH HUR DE
FÖRÄNDRADE MITT LIV DE SENASTE ÅREN har jag ägnat mig åt att analysera hur begrepp används i beskrivningar och hur dessa påverkar våra verklighetsuppfattningar. Många gånger har min uppmärksamhet riktas mot negativa beskrivningar som kan ha förödande konsekvenser på individ och samhälle. Exempelvis när människor kontinuerligt omnämns som belastningar i det politiska samtalet och som sedan blir utsatta för hat och hot. Så jag tänker en hel del på hur ord, utifrån vilka andra ord de klustras ihop med, formar både tanke och handling. DE SENASTE MÅNADERNA har en beskrivning om begreppet lärande fått ett större utrymme i mitt liv. En beskrivning bestående av tre ord i följd som har fått mig att mer ärligt bejaka mina brister med öppnare ögon. Som hjälpt mig att acceptera att jag kommer att dö varken fullärd eller upplyst. Men som även fått mig att hitta glädje i att prestigelöst fortsätta fylla i kunskapshålen längs vägen. Det livslånga lärandet. FÖR JAG SKA SÄGA dig en sak. Det är befriande att erkänna ens kunskapshål och hur djupa de faktiskt ibland är. Ännu mer befriande är det när en beskrivning kan hjälpa en att se dem som något intressant och oundvikligt. Som en snuttefilt att hålla i när man stirrar rakt ner i avgrunden av ens begränsningar. MITT UTÖKADE BEHOV av en sådan snuttefilt accelererade i början året. Jag hade under föregående år blivit mamma, lämnat en elvaårig karriär i kommunikationsbranschen, blåst ut 34 ljus på min födelsedagstårta och formulerat en otydligt men ett seriöst mål att inleda en politisk bana. Under min föräldraledighet gick jag en politikerskola där jag formulerade politiska visioner medan mitt barn sov i vagnen. Ibland tog jag barnvagnspromenader med politiker för att lära mig av verkligheten och ringde till myndigheter, riksdagen och forskare för att förstå demokratiska processer. I JANUARI inledde jag heltidsstudier i statsvetenskap och startade på en akademisk ruta ett. Min snuttefilt påminde mig om hur intressant det var att upptäcka hur mycket jag inte vet. Med en skräckblandad förtjusning givetvis. Det livslånga lärandet förenklade övergången till det okända. FÖR MIN RELATION till kunskapshål är ny. Tidigare har jag nog endast sett dem som något skamligt och ett personligt nederlag. Kanske för att jag i mina tidigare yrkesroller ansett att det varit viktigt att alltid försvara mina idéer och där min arbetsvardag präglats av att paketera framgång. Men vilket samhälle mår bra av att människor upprätthåller en fasad av att man sitter inne på alla svaren NY STUDIEPLAN FÖR STUDIECIRKLAR: NORDEN, EUROPA, KRIGET & CORONAN För att förstå nutiden behöver vi förstå dåtiden. Med den nya studieplanen Norden, Europa, kriget & Coronan, lyfts olika perspektiv på hur historiska likheter och skillnader mellan de nordiska länderna påverkar relationer och samarbeten i Norden. Studieplanen är framtagen tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan och baseras på Bengt Lindroths bok Vi som inte var med i kriget – om Sverige, Norden, Europa & Coronan. På vår hemsida www.norden.se finner ni både studieplanen samt inspiration om hur ni kan starta upp en studiecirkel lokalt. NORDENS TIDNING 3-21 17 eller inte ger sig utrymme att blotta sina begränsningar? HOPPAS ATT DU också tillåter dig själv att se det livslånga lärande som en möjlighet att blotta dina kunskapshål. Kanske blir du mer förlåtande mot dig själv när du inte själv har alla svaren och vågar ta in input från andra. För i det utbytet uppstår en möjlighet att lära dig något nytt. Hela livet ut. MARIA FABRICIUS, ASPIRERANDE STATSVETARE OCH MEDGRUNDARE AV OPEN ACT