AMES 1
KRÖNIKA KINAS AFFÄRSMILJÖ POLARISERAS TEXT: SIMON
BUGGE FOTO: PRESSBILD Kinas affärsvärld polariseras hastigt. I den snabba teknikutvecklingen och med förenklingen av byråkratin, vill eller kan inte alla hänga med. I en komplex värld där en traditionell affärskultur, med långa arbetsdagar och affärsmiddagar, växer också den moderna kulturen fram med snabba möten och en önskan om balans mellan jobb och fritid. Det finns en tydlig koncentration i vissa regioner, åldersgrupper och industrier, där både modernt och traditionellt möts. För att lyckas på den kinesiska marknaden måste man kunna hantera mötet mellan det traditionella och det moderna, och allt däremellan. I det moderna sker möten över en snabb kopp kaffe, fokus ligger på affärer och skiljs från privata relationer. Det traditionella handlar mer om relationsbyggande, långa middagar kombineras med karaoke innan affärsprat kan påbörjas. Förtroende måste skapas innan affärer kan göras. Även i språket möts det gamla med det nya. Samtidigt som många företag övergår till engelska för att möta omvärlden finns en nationell stolthet i använda mandarin och lokala dialekter. Även om många bolag ser värdet i bättre internationell kommunikation vore en sådan övergång kostbar. Även idag är det endast en väldigt liten del av Kinas befolkning som kan engelska och föreställ er kostnaden av att lära ett helt bolag ett nytt språk. Detta har lett till att allt fler traditionella bolag har uppfattningen om att det är att företagen som letar investeringspengar eller vill sälja till Kina som bör bära kostnaden för kommunikationen. Det finns många olikheter, både i det privata och affärslivet. Företag som vill etablera sig och lyckas måste kunna arbeta med både det moderna och traditionella synsättet på affärer, båda förekommer överallt. Detta kan vara svårt, inte bara för utlänningar utan även för lokala. Det är också viktigt att komma ihåg att dagens Kina har byggt en industri på ett mer traditionellt sätt och att det är där majoriteten av kapital och beslutsfattare befinner sig. Den ökande polariseringen mellan olika synsätt och en minskande tolerans för felsteg och kulturella skillnader kräver förståelse och uppmärksamhet. Dessa två kombinerat ställer allt större krav på kulturell kunskap. För att lyckas med affärer i Kina är det viktigt att ha insikt om människors olika värderingar, miljöer och hur man gör affärer. ® Simon Bugge, VD Bugge Group AB VISSTE DU ATT … … du kan läsa Affärsstaden online också? NC fastigheter Vi bygger ett skal åt dig Skal eller Total? Du väljer ! Läs tidningen på www.affarsstaden.se eller scanna QR-koden. För offert maila anders@bistamekan.se Offertförfrågan skickas till: anders@bistamekan.se Tel. 019-21 70 70 www.bistamekan.se XL bygg, Örebro Vi söker en ytterligare lokalförmedlare, Är det du eller någon du känner? Evelina Hällbro Micka Hagve Matilda Lidén Johan Westergren Mattias Wrisley Läs mer om tjänsten på vår hemsida www.liweestate.se Mäklarföretaget med Fokus! 010-151 63 60 Storgatan 30, Linköping www.liweestate.se 16