AMES 1
KRÖNIKA TRÄNA DIG PÅ ATT LÄRA TEXT: MIKAEL LAWEBY
OCH FREDRIK FJELLSTEDT FOTO: PRESSBILD Som vi skrev om i en tidigare artikel så kommer framgång av träning, träning och åter träning. Det gäller inom idrotten såväl som för alla ledare som strävar att ständigt bli bättre i sin roll och som vill skapa en verksamhet där medarbetare utvecklas till att ta större ansvar där vi når bättre resultat som ett team. Alternativet till detta, det vill säga att inte ta vara på och utveckla medarbetarnas potential kan vara det största slöseriet en organisation kan uppleva. Varje ledare bör ha som ledstjärna att se till att medarbetarna hela tiden utvecklar sin egen förmåga så att de kan ta sig an en större uppgift imorgon än vad de har idag. Det här träning för lärande kommer in i bilden. Ett av sätten att lyckas med att ständigt utveckla förmågan att klara av mer imorgon än idag är att angripa de problem och utmaningar vi ställs inför på ett strukturerat och vetenskapligt sätt. Genom ett sådant tillvägagångssätt går vi från att bara göra saker och hoppas på bra resultat till att redan på förhand försöka förutse vad som kommer ske och utifrån de verkliga resultaten förstå vad som faktiskt skedde. Det är i denna analys som lärandet sker. Som ledare finns det tre frågor du kan använda för att uppnå ett bra lärande. Ju oftare du ställer dessa frågor, desto bättre kommer du bli. Du måste alltså träna, träna och åter träna! Nästa gång det finns ett förslag på hur en utmaning eller problem ska åtgärdas ställ då frågan: • Vad är det förväntade resultatet? Den här frågan ska ge en tydlig bild redan på förhand på ett konkret mål och på vilket sätt ska målet uppnås. När förslaget väl är genomfört är det dags för den andra frågan: • Uppnåddes det förväntande resultatet? Jämför det verkliga resultatet med vad som klargjordes i fråga 1 för att se om ni nådde det önskade målet. Det viktiga här är att ni inte nöjer er med att se till resultatet, för att skapa lärande måste ni även förstå hur arbetssättet påverkade hur resultatet blev. Detta oavsett om ni är nöjda eller ej. Det är nämligen i arbetssättet som vi kan lära oss för framtiden. Nu när ni vet hur resultatet blev och förFredrik Fjellstedt och Mikael Laweby står hur arbetssättet påverkade ställer ni den tredje och sista frågan: • Vilka är lärdomarna? Utifrån vad som framkom i fråga två vill ni nu dra lärdomar kring detta, framför allt för kommande sätt att arbeta. Precisera i mer detalj vad ni kommer återupprepa nästa gång och sök ett tydligt svar på varför det var framgångsrikt. Sök även lärdomar i vad ni ska undvika nästa gång och varför det är viktigt att ni undviker det. Till sist, hitta ett sätt att sprida lärdomarna till andra som kan ha nytta av dess. Med dessa tre frågor läggs grunden till ständigt lärande där människor utvecklas och resultaten förbättras. Lycka till med din träning! ® 46