Omtanke 1
Emma Söderholm och Gisela Appelgren Hansen.tar up
p modellen Arbetstrappan i sin nya bok. Det behövs riktlinjer för problematisk skolfrånvaro Dagens skola fungerar inte för alla. Särskilt barn med NPF är överrepresenterade bland elever med problematisk skolfrånvaro, elever som inte klarar av att vara i skolan. Kanske har det gjorts försök till anpassningar, men det är inte säkert att de ger resultat om man inte först tar reda på vilka behov som finns och att det råder en samsyn kring det. TEXT JENNY FORS FOTO ANNE NYBLAEUS Problematisk skolfrånvaro är något som skolan har en skyldighet att anmäla till socialtjänsten för att barnet inte ska fara illa. En fungerande skolgång ger goda förutsättningar för individens utveckling och hälsa. – Vi har märkt att ärenden om problematisk skolfrånvaro kommer in till socialtjänsten i allt högre grad. Det finns inga riktlinjer för hur socialtjänsten ska ta sig an de här ärendena, säger Emma Söderholm, som tillsammans med Gisela Appelgren Hansen hoppas att deras nya bok därför kan vara till nytta. Boken heter ”Att utreda problematisk skolfrånvaro i socialtjänsten” och är i skrivande stund precis på väg att släppas genom Gothia Kompetens. – De här ärendena skiljer sig något från de som socialtjänsten är vana att ha. Detta är ärenden där föräldrarna ofta redan gjort allt de kan, men att situationen gör att familjesystemet blir utmattat, säger Gisela. När socialtjänsten får in anmälan har det ofta gått långt. Det kan vara att barnet inte ens vill lämna sitt rum eller träffa 46 | www.ssil.se kompisar och föräldrarna tycker att de har försökt med allt och blivit utbrända på grund av den påfrestning som det här innebär. Enligt Riksförbundet Attentions rapport ”Ingen har undrat varför hon inte kommer till skolan” (2020) framkommer det att 61 procent av föräldrarna har fått egen psykisk ohälsa till följd av att barnet inte har klarat av att gå till skolan. 39 procent har blivit sjukskrivna och 44 procent har gått ned i arbetstid, vilket såklart även påverkar ekonomin. – Tre av fyra elever med problematisk skolfrånvaro har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). Det kan vara så att skolan inte har gjort tillräckliga anpassningar för att det ska fungera. Föräldrarna är ofta medvetna om problemen. De ser att barnet mår sämre och får ångest av att gå i skolan så de kan inte förmå sig att skicka iväg barnet dit, säger Emma. FÖRÄLDRARNA KÄNNER EN stor hopplöshet över situationen och vet inte var de kan vända sig för att få hjälp. – Där behöver vi gå in som ett ställföreträdande hopp. Det är socialtjänsten som