Omtanke 1
När hemma inte räcker till finns vi för heltidsbo
ende eller som avlastning har ansvaret att samordna insatserna och vi kan ge föräldrarna en riktning. Det är inte meningen att föräldrarna ska leda det här arbetet, säger Gisela. Orsakerna för en problematisk skolfrånvaro kan vara flera och se olika ut. Att barn med NPF är överrepresenterade beror delvis på den nya skollagen från 2011 där alla ska inkluderas. Det var slutet på mindre undervisningsgrupper med extra stöd. Många elever har svårt att ta till sig undervisning i helklass. Barn med NPF har svårigheter att koncentrera sig, hantera impulser, styra uppmärksamhet och aktivitetsnivå. Flickor med adhd upptäcks inte av skolan i lika stor utsträckning, då de lättare kan kamouflera sina svårigheter. Istället blir det hemma som dessa märks. – Ofta skiljer sig uppfattningen om vad barnet har svårt för. Föräldrarna kan ha en bild och skolan en annan. Det är också vanligt att snabbt försöka komma med en lösning på problemet istället för att först ta reda på vad just det här barnet behöver. Man måste ta ett steg i taget, annars är det stor risk att misslyckas, säger Gisela. BÅDE GISELA OCH Emma är utbildade socionomer och har arbetat i många år inom socialtjänsten som socialsekreterare och familjebehandlare. Idag arbetar de på uppdrag i olika kommuner och håller också utbildningar för socialtjänsten. Vill du veta mer om oss? Ring eller besök vår hemsida. Omvårdnad i Skönvik Damastvägen 5, Box 77, 776 22 Hedemora Tfn 0225 - 59 59 70 E-post info@oisab.se www.oisab.se www.ssil.se | 47 Vi har lediga platser