Marknad_Ostergotland 1
Allting har en början och allting har ett slut. D
etta gäller även för våra bilar och i år är det ovanligt många bensindrivna storsäljare som säger tack och farväl. Vägen framåt är glasklar - allt ska elektrifieras och därmed kommer många anrika modellnamn att dö ut. Vissa för evigt, andra för att möjligtvis återuppstå som elbilar. Visst är det en bilepok som nu sakteligen rullar i graven. Men var sak har sin tid och detta oavsett vi gillar det eller inte. Här är tio ikoniska bilar som tackar för sig. TEXT: JOHANNES GARDELÖF OCH JENNY NILSSON / © CNP AB FOTO: CNP AB Ford Fiesta Kia Stinger Ford Fiesta såg dagens ljus samma år som Steve Jobs grundade Apple, Concorde gjorde sin första kommersiella flygning, Rocky 1 hade premiär på vita duken och NASA presenterade sin första rymdfärja Enterprise. Året är givetvis 1976 och småbilen som designades i tyska Köln hade inte otippat Fiat 127 som förebild. Efter åtta generationer och över tjugo miljoner sålda exemplar i bagaget lämnas nu stafettpinnen över till nya Ford Puma. Därmed tar storsäljaren Fiesta en evig siesta, vilket den är värd efter närmare femtio år i trogen tjänst. På det berömda pappret var Kia Stinger en solklar vinnare när den lanserades 2017. Koreanen var rymlig, rolig att köra, läckert formgiven och hade lägre pris än sina tyska premium-konkurrenter. Men trots riktigt fina meriter blev aldrig försäljningen den braksuccé som tillverkaren hoppats på. Kia har därför tvingats dra åt handbromsen och avslutar produktionen med en sista ”Tribute Edition” som tillverkas i tusen exemplar. Därmed slutar sagan om Stinger efter bara sju år på marknaden. Mercedes CLS Mercedes CLS lanserades för tjugo år sedan och ställde genast begreppet coupé på sin yttersta spets. Alla förknippade biltypen med en tvådörrars sportvagn, men tyskarna bevisade att man lika gärna kunde ha fyra dörrar bara den linjesköna karossen fanns kvar. Efter blott tre generationer lägger nu Mercedes ner produktionen av CLS och har heller inga planer på någon ersättare, vilket måhända inte är någon skräll. Den nuvarande modellen delar såväl teknik som bottenplatta med förra generationens Eklass. Suzuki Jimny Suzuki Jimny presenterades 1970 och har sedan dess sålts i tre miljoner exemplar. Den lilla suven är faktiskt lika enkel som genial. Vad sägs om ett rambygge med stela axlar, rejäla spakar till växel och fördelningslåda och en fyrkantig design som närmast är kultförklarad? Men efter specialversionen ”Rhino Edition” tar epoken slut och under årens lopp har många undrat varför bilen heter som den gör. Namnet är faktiskt resultatet av en språkförbistring – någonstans på huvudkontoret i Hamamatsu blev nämligen Jimmy förväxlat med Jimny och resten är historia… Volkswagen Arteon Arteon blev ett extremt kort kapitel i Volkswagens gedigna historiebok. Den stiliga tysken lanserades under pompa och stått 2017 – men tajmingen var inte den bästa. Kunderna hade fått nog av eleganta femdörrarscoupéer och den stora suvvågen sköljde över oss, vilket gäller än idag. 2024 blir därför sista modellåret för Arteon och det beror inte alls på att ”Passaten i finkostym” är ett dåligt köp. För precis som det gamla talesättet ”kläderna gör mannen” kan också ”karossen göra kärran”. Vad säger man? Rätt tajming är inte det viktigaste. Det är allt! Östergötland 13