Marknad_Ostergotland 1
MOTOR & TRANSPORT NEDKOPPLAD ELLER UPPKOPPLAD? TU
FF PROGNOS FÖR TUNGA LASTBILAR FOTO: MARKO KLARIC FOTO: QUINTIN GELLAR Näten för 2G och 3G släcks snart ned i Sverige och i resten av världen. Senast i slutet av 2025 förväntas 2G- och 3G-näten ha fasats ut. Det kan betyda att många finesser som du är van vid i din bil kan sluta att fungera, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. De gamla teknikerna för 2G och 3G har slutat att utvecklas och det blir allt svårare att få tag i utrustning och reservdelar. 2G lanserades redan 1991 och 3G år 2006 vilket innebär att tekniken är föråldrad. Vidare fungerar datakommunikation och bredband via mobilnäten betydligt bättre med 4G och 5G än med 2G eller 3G. Det innebär mycket högre datahastigheter, säkrare kommunikation och högre kapacitet för att hantera många användare samtidigt. Samtidigt behövs mer frekvensutrymme för de modernare teknikerna 4G och 5G. För att kunna möta dagens och framför allt kommande krav lanserades 5G i 4 Östergötland Sverige 2018 och storskalig nättäckning är under utbyggnad men det kommer först att vara klart om några år. Eftersom bilar påverkas är det av högsta vikt att fordonshandlare och verkstäder känner till vilka konsekvenser det här får, säger Bo Ericsson. När näten släcks ned betyder det att äldre bilars fjärrstyrning av lås och motorvärmare kan upphöra att fungera och troligtvis även eCall. All gammal utrustning som styrs via 2G och 3Gmodem kommer att sluta fungera. Det kan handla om dörrlås, larm, värmepumpar, robotgräsklippare och mycket annat. Vi i branschen måste kunna informera kunderna om den här förändringen. Om kunden lämnar in sin bil för reparation ska vi inte börja felsöka om bilen omfattas av förändringen, på grund av att 2G och 3G har stängts ned. Enkelt sagt är det bilar från årsmodell 2010 och äldre som påverkas. Samtidigt beror det på hur biltillverkarna har förberett det kommande skiftet. Fram till 2010 utnyttjade de flesta tillverkare 2G och 3Gnäten om de var uppkopplade. Från 2020-talet har de flesta bilar 4G eller 5G, avslutar Bo Ericsson. ® Försäljningen av tunga lastbilar gick bra 2023, jämfört med året innan så ökade försäljningen med dryga 20 procent och landade på 6 620 stycken. Men enligt ny bedömning så väntar det tuffare tider under 2024 för branschen. – Vi har nu satt prognosen för 2024 till 5 600 registrerade tunga lastbilar, säger Tomas Engsund, ordförande i MRF Tunga Fordon. Vi hade såklart gärna sett samma utveckling som under året som gått men ett flertal faktorer i vår omvärld gör att vi sänker prognosen för i år. Bland motiven till sänkningen hittar vi bland annat ett svagt konjunkturläge som främst påverkar bygg och anläggningsbranschen som traditionellt är en viktig kundgrupp för tunga lastbilar. Dessutom kommer ränteläget vara relativt högt ett tag till. – Sedan får vi inte glömma att 2023 var ett extremt år där marknaden i princip var dopad av de leveransförseningar branschen led av i sviterna efter pandemin, fortsätter Tomas Engsund. 2024 ser vi en återgång till mer normala försäljningssiffror. – Vi tror också att begagnatmarknaden kommer att öka i år vilket också påverkar försäljningen av nya lastbilar. Positivt är att leveranstider kommer förbättras när branschen hinner arbeta genom orderböckerna nu. Elektrifieringen fortsätter stöta på hinder på den tunga marknaden, prognosen för tunga elfordon landar på en andel på 7 procent under 2024. Här finns det fortfarande många fartgupp i omställningen som måste ses över. Laddinfrastruktur för tunga fordon byggs inte ut i den takt branschen skulle vilja, dessutom är tillgången på lämpliga batterier för låg. MRF sektion för tunga fordon arbetar med branschspecifika frågor, ser över avtal och gör lönsamhetskalkyler. Vi håller utbildningar, bland annat tillsammans med Sveriges Åkeriföretag, samt juridikutbildningar inriktade på tunga fordon. Tillsammans med Lastfordonsgruppen har MRF varit med och utformat LFG21 som innebar nya leveransbestämmelser i lastbilsbranschen. ®