Marknad_Ostergotland 1
MOTOR & TRANSPORT FORTSATT FIN FÖRSÄLJNINGSÖKNING
MEN NU ÄR KLIMATBONUSEN BORTA. TEXT: PETER STEEN-CHRISTENSEN Elbilsmarknaden ökar stadigt. Kanske inte lavinartat som tidigare men ändå i snabb takt. Nyregistreringarna ökade med 18 procent från 2022 till 2023 i en marknad som i övrigt stod stilla. Så det är en ganska snabb utveckling. Det riktiga provet kommer nu i år, inte bara i Sverige utan situationen är densamma i många länder runt om i EU speciellt, subventioner minskas eller tas bort helt. Hur kommer då försäljningen reagera? Första svaret fick vi i siffrorna för januari där vi såg att 29 procent av nyregistreringar var rena elbilar 4 900 bilar jämfört med 4 200 bilar förra året. – Det talas som om det var en nedgång – men det rör sig egentligen bara om en minskad hastighet i uppgången, menar Gunnar Dackevall, mässchef på Europas största elbilsmässa, eCarExpo, som nyligen tog emot 15 500 människor i Stockholm, aningen fler än de 12 000 besökare de hade i Göteborg i december. – Men det är så tydligt att hela branschen går mot el. Det är där alla nysatsningar 8 Östergötland görs. Sedan är det en bransch som omformas på alla möjliga sätt, inte bara vad avser drivmedel. Vi har Kinamärkena, nya sätt att sälja och att ta betalt och alla nyheter i infrastrukturen. Då behövs verkligen detta forum för samtal och möten, säger han medan han slår på sin stora eltrumma. En trumma som fick sig en ordentlig törn i november när regeringen slopade klimatbonusen. Plötsligt är det inte lika ekonomiskt fördelaktigt att köra el jämfört med laddhybrid eller bensinbil. Själva drivmedlet står för en ganska liten del av den totala kostnaden och Riksförbundet M Sverige konstaterar att elbilen nu faktiskt kostar mer än alternativen och kräver att bonusen återinförs. – För privatpersoner saknas nu ekonomiska fördelar med att välja en elbil. Det är ett helt annat läge utan klimatbilsbonus. Samtidigt erbjuder företag elbilar där förmånsvärdet subventioneras kraftigt just med anledning av bilarnas högre pris, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige. Av den tjusiga statistiken på elbilar i januari, trots slopad klimatbonus, ser man också att det är företag som står för tre fjärdedelar av köpen och utan hushållens deltagande lär ökningen av elbilar bromsa in under 2024. Andra länder har precis som Sverige slutat att stå bakom elbilsindustrin i samma utsträckning som tidigare. Tyskland tog bort sitt stöd, en subvention på upp till 50 000 kronor, i december. Frankrike gjorde ungefär detsamma, också i december. Där handlade det mest om att de faktiskt tittade på bilarnas miljöpåverkan och också satte utsläppsgränser för koldioxid i tillverkning och transport. De elbilar som tillverkas i Kina bland annat de tre mest sålda elbilarna i Frankrike som Tesla Model 3, Dacia Spring och MG 4 klarar inte kraven då all dess tillverkningsindustri i Kina förlitar sig på kolkraft. Fransmännen kunde tidigare få upp till 80 000 kronor i bidrag för att köpa dessa elbilar vilket gjorde Teslas Model 3 till landets näst mest sålda bil i november när invånarna fick nys om att subventionen skulle slopas. Försäljningen förväntas stanna upp de närmaste månaderna men den franska finansministern Bruno Le Maire ser utvecklingen som positiv för miljön. Färre elbilar som säljs kanske, men en större del av dem med ett mindre klimatavtryck. – Hundratals miljoner euro av skattemedel har subventionerat bilar med ett mycket stort klimatavtryck. För att få den nya bonusen måste elbilen ha ett begränsat klimatavtryck, både under tillverkning och under transport, berättade han nyligen. Så nu undrar vi ifall tillväxten fortsätter trots att den politiska viljan att ta en del av kostnaden inte är lika stark? Ifall det ekonomiska incitamentet till att välja el nu är borta så kan man ju ställa sig frågan ifall det är ekonomin eller mijljömedvetenheten som gjort att folk har valt el. Förhoppningsvis är det det senare, även om det finns andra siffror än Kinas kolberoende elbilsindustri som pekar på att man ändå kämpar i motvind. Norge har den största elbilspenetrationen i världen, men trots den starka ökningen har samtidigt inte landets oljeförbrukning gått ned. Nu har de emellertid haft viss befolkningsökning under samma tid men ändå. Ser man på det i ett större perspektiv blir man kanske lite dyster. De senaste tio åren har sett 40 biljoner (engelska ”trillion”) kronor investerat i förnybara energikällor, och vi har lyckats sänka andelen fossila bränslen från 82 procent av den totala energikonsumtionen helt ned till 81 procent. Dock förbrukar vi mer energi idag så det är ändå en ökning. Tyvärr handlar det om levnadsstandard och befolkningsmängd. Och kanske mest hur stor andel av befolkningen som har din standard. Elbilarna borde vi kunna fixa, men i övrigt? Den som väljer att sänka sin standard först räcker upp handen. Om inte ”How dare you” som Greta skulle ha sagt. ®