Nordens Tidning 1
Värna Norden och det nordiska samarbetet i läro-
och kursplanerna Föreningen Norden har upplyst Skolverket, berörda ministrar och nordiska rådets delegation i Sveriges riksdag om att förslagen för nya läro- och kursplaner tagit bort ordet Norden och det nordiska samarbetet. Skrivelsen är skickad inom Skolverkets remisstid men arbetet fortsätter tills beslut om förslaget är klart. Skolverkets förslag till nya kursplaner tar bort begreppet Norden och det nordiska samarbetet Våra nordiska statsministrar vill att Norden ska vara världens mest integrerade region enligt deras vision 2030, men hur skall vi kunna vara sammanhållna och integrerade om det brister i kunskapen om hur vi binds samman? ”Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden” sjunger vi i och syftar på det geografiska område där Sverige är beläget. Men ordet Norden finns inte med i Skolverkets förslag till nya kursplaner för grundskolan. I Sverige bor det cirka 240 000 utrikesfödda första generation med nordisk bakgrund. De identifierar sig som nordbor, men om inte skolan använder begreppet Norden kommer det att glömmas bort. Med oro ser vi att grannspråk och kunskap om Norden inte längre får plats i kursplanerna. Förslaget strider delvis mot artikel 8 i Helsingforsavtalet, till exempel mot att ge eleverna kunskap om de nordiska språken, om kulturen och om sociala förhållanden i Norden. FÖRSLAGET ÄR att ordet Norden och den nordiska namngeografin tas bort i ämnet geografi på mellanstadiet. I ämnet historia på högstadiet föreslås det nordiska samarbetet att utgå. Samma gäller för ämnet samhällskunskap. Kunskap om urfolket samerna och de nationella minoriteterna föreslår man också ska tas bort från historieundervisningen. I ämnet musik ska man ta bort nordiska barnvisetraditionen. I ämnet svenska finns kunskap om nordiska språk kvar, men den kunskapen blir urholkad om man inte förstår sammanhanget Våra nordiska statsministrar säger i vision 2030 ”Norden är vårt hem, vår värld”. Och med det föreslår föreningen Norden att skolans innehåll, som det uttrycks i kursplanerna, bör återspegla statens ambitioner med skolan. Detta gäller även i fråga om Norden och det nordiska samarbetet för framtida nordbor. Såväl infödda som utrikesfödda, skall ha rätt till kunskap om vår gemensamma historia, det nordiska språkarvet och de nordiska samhällena. Lärare i skolor som Karesuando skola och Övre Soppero skola, Marks gymnasieskola, Lillholm, Ekholmskola, Kunskapens hus, Hanviken, Nystära, I.S.G.R. Göteborg, Vimarskolan, Svenska skolan i Barcelona, Hanvikens skola och Ardalaskolan skriver under och säger bland annat att: ”Vi bor i ett område där tre nordiska länder gränsar med varandra och där flera nordiska språk talas” ”Vi har en gemensam historia och ska förhoppningsvis ha ett gott samarbete i framtiden” ”Det är våra grannländer och vi har mycket gemensamt” ”Eleverna bor i Norden, då ska de också ha lite allmänbildning om de länder som ingår i Norden” Föreningen Norden undertecknat av Generalsekreterare Bo Andersson Med stöd av Sverigefinska Riksförbundet (RSKL) och Finlandssvenskarnas riksförbund i Sverige Hans Wallmark, president i Nordiska Rådet, kommenterar beslutet Mari Andersson på föreningen Norden bad Hans Wallmark, president i Nordiska Rådet om en kommentar till Norden i skolan efter deras beslut i Nordiska Rådet. – Parlamentarikerna i Nordiska Rådet tycker att nordisk språkförståelse är väldigt viktigt. Därför har vi prioriterat att vi, i vårt arbete mot ministerrådet, har tagit fram en budget att Norden i skolan, är central. Det måste vi slå vakt om, och vi uppfattar att vi också har tvingat ministerrådet att komma oss till mötes. Så, språkförståelse är centralt, Norden i skolan är ett väldigt viktigt projekt, den ska ha sina pengar, säger Hans Wallmark. Känner du till att man tar bort ordet Norden i Sveriges förslag till ny läroplan? – Vi har talat om det, vi hade ett presidiemöte igår, och vi anser nog att vi måste fördjupa och göra mer kring detta och värna den nordiska språkförståelsen. Sen är ju, skolan är organiserad på lite olika sätt i de olika länderna, i Sverige är det ju liksom Skolverket som myndighet och på andra sätt i så finns det andra ordningar men vi ska nog vara som. Parlamentarikerna, nordiska parlamentariker ska vara likt lejoninnan kring sina barn, verkligen värna det här, för det finns en fara om vi tar bort Norden och den nordiska språkförståelsen att vi därmed också tar bort rottrådarna till vår egen kultur och vår egen identitet. nordens tidning nr 4 | 2019 13 13 FOTO: MAGNUS FRÖDEBERG/NORDEN:ORG