Nordens Tidning 1
Digitalisering Nordiskt-baltiskt digitaliseringsp
rojekt integrerar IT i undervisningen TEXT: LINNEA HOLTZE Digitala kompetenser och datalogiskt tänkande är programmet Nordplus fokusområde för 20192020. En skola som tagit till sig temat är Järnåkraskolan i Lund som tillsammans med skolor i Finland och Lettland fått bidrag från Nordplus junior för digitaliseringsprojektet ”From Lego play to future choice”. Där får eleverna öva sig i samarbete, problemlösning och beslutsfattande genom studier i programmering, robotkunskap och elektronik. E 14 tt fokusområde är ett sätt att lyfta in viktiga och aktuella frågor i projekten som söker bidrag genom Nordplus. I år nordens tidning nr 4 | 2019 valde Nordiska ministerrådet att satsa på digitalisering. – Digitalisering är ett prioriterat område inom både Norden och övriga Europa, säger Susanne Hagström Larsson, handläggare för Nordplus junior på Universitets- och högskolerådet (UHR). Hela samhället berörs av digitaliseringen och för skolan är det speciellt viktigt eftersom vi i de nordiska läroplanerna just nu inför ämnen med anknytning till digitalisering, till exempel programmering. Järnåkraskolan i Lund är en skola med cirka 460 elever i årskurs 4-9 som ligger i framkant när det gäller programmering från tidig ålder. Tillsammans med lärare och elever på Valkas Jāņa Cimzes ģimnāzija i Lettland och Oulu Vocational College i Finland har läraren Clas Koverberg och hans elever på Järnåkraskolan startat det treåriga projektet ”From Lego play to future choice”. – Vi vill uppmuntra våra elever, speciellt flickorna, till att vilja utbilda sig inom till exempel programmering och elektronik, säger Clas Koverberg. Vi integrerar it i andra ämnen, som matematik, kemi och fysik, genom att bland annat arbeta med robotar. Alla som är med lär sig mer om it, men också om samarbete och hur det är att leva och gå i skolan i ett annat land. PROJEKTET PÅGÅR både digitalt och i verkliga livet. Elever upp till tolv år samarbetar via webbplattformen eTwinning. Där kan de dela med sig av problemlösning och idéer. Lärarna använder samma plattform för att dela arbetsmetoder, ut