Årsredovisning 2022 | Sh bygg, sten och anläggning
1
FÖR V AL TNINGSBERÄ T TELSE | HÅLLBAR HETSRAPPORT
Framåtriktat arbetssätt Långsiktiga kundrelationer och ekonomisk hållbarhet kännetecknar oss. Denna trygghet är en förutsättning för att våra kunder ska välja att arbeta med oss och därför kan vi nu planera för 100 år till. Vi tänker långsiktigt och strategiskt med människan i fokus. Goda relationer och förväntad leverans till rätt pris i rätt tid leder till långsiktiga samarbeten med våra kunder och intressenter. Vi möter våra kunders efterfrågan på långsiktig stabilitet, kvalitet och leveransduglighet genom att följa miljöbyggnadssystem och lagkrav. Vi effektiviserar vårt arbetssätt bland annat genom digital utveckling. Kundrelationer Vi har alltid byggt långsiktiga relationer med våra kunder. Goda relationer, bra arbetsklimat och fungerande samarbeten är A och O för att våra projekt ska löpa på som planerat och ge oss möjligheten till förnyat förtroende från våra uppdragsgivare. Vi följer upp projekten vilket ökar kundnöjdheten, förstärker våra relationer och bygger långsiktiga och hållbara samarbeten. I kundintervjuerna får vi veta hur vi levt upp till våra kunders förväntningar på oss från tidigt skede till projektets avslut. Vi är stolta över att ta ansvar över hela vår leverans, från tidigt anbudsskede till projektavslut och transparent kundutvärdering. Under året har vi utvärderat 57 projekt och följt dem i tre olika faser; upphandlingsskedet, utförandefasen samt överlämnande/avslutsfasen. Sannolikheten att våra kunder skulle rekommendera oss vidare till annan part mäter vi i NPS – Net Promoter Score. 2021 fick vi ett så högt resultat som +40, på en skala från 100 till +100. Vi lyckades med målet att behålla resultatet under 2022, och vi till och med ökade det. Resultatet för 2022 blev +45 vilket vi är oerhört stolta över. Nöjda kunder bestämmer tillväxten och vi växer tack vare vår gedigna kunskap och kompetens, inte genom att sänka priserna. Exempel på vad våra kunder säger att de uppskattar hos oss är att vi har högt i tak och prioriterar Affärsetik Självklart har vi absolut nolltolerans mot mutor och korruptionshandlingar inom hela vår koncern och deltar inte i handlingar eller situationer som kan väcka misstankar eller ge upphov till tvivel kring vårt agerande. I vår uppförandekod har vi fastställt våra etiska riktlinjer och arbetar ständigt med att förebygga risker som kan leda till en sämre affärsetik. Affärer som görs mellan oss och våra samarbetspartners ska karaktäriseras av ärlighet, respekt, rättvisa och integritet. Verksamheten ska med god marginal följa de lagar, regler och restriktioner som finns när vi gör affärer. Vi ställer krav på våra leverantörer att de har och följer en egen uppförandekod som ställer minst lika höga krav som vår egen. personlig dialog, är lyhörda och hör även det som inte sägs rakt ut, är lösningsorienterade och kommer med förslag på besparingsåtgärder, har lagt tid på att göra rätt från början, har kontinuitet i projektteamen och att vi har glada och trevliga yrkesarbetare. Vi jobbar i samverkan med våra kunder i många av våra projekt. Det innebär att vi bildar en gemensam organisation tillsammans med vår kund; ett lag med samma mål och tydlig taktik. Det är ett framgångsrikt och effektivt samarbete där vi med vår samlade kompetens tar rätt beslut redan tidigt i projekten, vilket spar både tid och pengar för båda parter. För våra kunder innebär detta bland annat en välplanerad steg för stegprocess med noggrann ansvarsfördelning och ständig insyn i hur projektet utvecklar sig från start till mål. Efter ett stort antal samverkansprojekt vet vi att våra kunder är nöjda och känner sig trygga i projektets alla delar under hela resan fram till slutleverans och utvärdering. Våra repetitiva uppdrag fortsätter på våra redan etablerade marknader och vi har fått fler nya ramavtal under året. Vi arbetar främst med uppdrag i Mälardalen, men följer våra kunder och har även uppdrag bland annat i Gävle. Under året etablerade vi även ett kontor, vår femte hemvist, i Västerås. 44 ÅRSR EDO VISNING 2022