NG Öresund 1
Musik KEYA TURAN ATT BÖRJA OM FRÅN NOLL Husbysone
n Keya Turan gick från att vara en lokal artist till att synas i tv-rutan under bästa sändningstid. Tillsammans med framgångarna kom nya förväntningar från omgivningen och perioden efter debutskivan var som en berg- och dalbana. Men nu har han landat och är redo med nya albumet #Dödvinkel. TEXT: MARIANA BENYAMIN SIR 2015 SLÄPPTES DEBUTALBUMET ”Nyanser av blå” följt av Sverigeturnering tillsammans med Ken Ring och medverkan i TV-programmen Lyckliga gatan och Fångarna på Fortet. Kanske rena drömmen för en artist som strävar efter att synas – men Keya har aldrig varit ute efter kändisskapet. Han beskriver musikkarriären fram tills idag som en ”guppig väg”. – Tempot och systemet inom musikbranschen var den största skillnaden. Från att göra musik på ett sätt jag var van vid, till att helt plötsligt sälja musik. Jag tog del av en bransch, av ett system, av en marknadsföringsplan om hur man säljer musik och det var nytt för mig. Kraven att fortsätta komma ut med musik. Kraven att fortsätta tillfredsställa folks behov. Kraven att leverera… Allting kom som en krasch, säger han och berättar vidare om hur musiken från början bara varit en hobby. Helt plötsligt hade han blivit en signad artist. Och för att kunna gå vidare i sin karriär var han tvungen att förstå sig på musikbranschen, så han fick lära sig spelreglerna på egen hand. – Jag kan göra musik, jag kan rappa, sjunga, skriva melodier och författa text, 70 NÖJESGUIDEN | NR 4, 2018 men när du ska göra musik och sälja din produkt då är det en helt annan problematik du dealar med och jag hamnade efter ur businessperspektivet. Tror du att det är ett vanligt problem, att som artist sakna kunskap om musikindustrin? – Jag tror inte många har koll för det är inte vad du får lära dig. Varför har inte skivbolagen en jurist på plats när dom ska skriva kontakt? För det gynnar inte dom. Bara basics. Systemet funkar så. Varför ska dom lära oss hur spelreglerna funkar, när dom bara är ute efter en sak? Det är business. Sen väljer du vilken typ av business-spelare du vill vara. Många råkar ut för det. Rihanna råkade ut för det. Det händer. TROTS ATT PERIODEN efter debutalbumet var tuff, är det den tiden som inspirerat till nya skivan. En förändring till det här släppet är att Keya inte längre är kvar på Ken Rings Masa Music utan har valt att gå vidare i sitt artistskap och valt att fokusera på sitt eget varumärke. – Allt som jag har gjort på Masa Music tillsammans med Ken och många andra har varit fantastiskt. För jag har fått lära mig en hel del saker som jag vet kommer vara benstommen i min karriär framåt. Något jag kan titta tillbaka på och tänka ”Jag lärde mig en hel del saker där”. Efter att ha varit ganska tyst, släppte du i början av året låten På Gott Och Ont. Där är du väldigt öppen och ärlig. Du säger att ”Största rädslan är väl den att jag inte vet var jag ska”. – Jag ska inte ljuga. Jag gick igenom många saker och tänkte ska jag verkligen släppa den här? När jag skrev den tänkte jag ”wow”. Till och med när jag lyssnar på den, jag känner det. Men sen när jag passade runt den till grabbarna sa dom ”Bror det här är typ det sjukaste du har gjort” och ”Det här är den bästa låten du har skrivit” och för mig du vet det var bara dags. Om jag ska kunna utvecklas i mitt skapande kommer det kräva att jag är ärlig. Det var en jobbig process med svåra dagar. Och med #Dödvinkel, antar jag att du menar som i bilkörning, alltså att du inte kan se bilen som kör om dig genom speglarna. Att albumet är något folk inte kunde förutspå? – Ja, det är rätt. Den andra förklaringen är från basketen. Jag brukar säga att de döda vinklarna alltid är de svåraste och då menar jag när du står bakom korgen och ska skjuta ett skott; det där är en död vinkel. Eller när du kan känna av när någon stirrar på dig, det är samma sak. ”Död vinkel” är något som vi brukade använda i Krabban. När vi brukade rappa ute på gården och bildade en rund cirkel som vi kallade för ”dödens cirkel”. Och personen du skulle möta gav alltid den här sena blicken. Och det kallade min vän och min kusin för ”död vinkel flow”. KEYA BERÄTTAR ATT det känns som att han har börjat om från noll med det nya albumet. – Det låter som jag. Jag hittade mig själv i processen hela tiden; varje gång, varje dag. Jag började tycka att det var kul igen. Jag hade kul i studion och det kan man höra. Till och med de jobbigare låtarna hör man att vi har pratat kring. Det är därför jag tycker Amr Badr är en fantastisk producent och en fantastisk individ. För du kan göra det med honom. Det är inte alltid man kan ha den typen av relation till människor man jobbar med.