Bumsen 1
PROVKÖRNING BMW R NINET SCRAMBLER HIPSTERHOJ ELLE
R SUNT FÖRNUFT MANFRED HÄNGER MED R NINET SCRAMBLER Är känslan i en modern scrambler något att hänga i granen eller är den pågående exploateringen av NineT en gimmick för kulturarbetare och reklamfolk? Manfred tar en sväng på Scrambler och reder ut begreppen. TEXT:MANFRED HOLZ FOTO: MANFRED HOLZ, HENNING SVEDBERG F 24 olk glömmer ibland att det maskiner. Att en motorcykel ansågs vara bra i terräng var ingenting konstruktörerna oroade sig över. Alla hojar var ungefär lika kass på både asfalt och grus. Den första vågen av Scramblers var väl isåfall de motorcyklar som byggdes inför andra världskriget. De hade till och med spade och jeepdunk som standard. Den våg av Scramblers som sköljde över världen under 60-talet var kanske fart på något som efterhand gav stora Det hade aldrig kommit någon R 80 G/S 1980 utan den då avsomnade Scramblertrenden. ny våg. Den här gången är hojarna större men tanken är densamma. Det ska vara kul. Och det ska se lite skitigt ut. Sen spelar det kanske mindre roll om du bor inne i staden eller på landet men en modern Scrambler lär väl knappast dyka upp i endurospåret eller på någon avlägsen grusväg i Mockfjärd under… ja, aldrig någonsin. Efter att Triumph åter drog igång trenden lite försiktigt med sin Triumph Scrambler 2006, så var det ingen som följde efter. Det var först när Ducati slog på med storsläggan häromåret och lanserade sin Scrambler som konkurrenterna började hitta sina nya kunder. Bland unga, trendmedvetna urbana motorcyklister. När Hipstertrenden föll in så lägligt så började det plötsligt dyka upp presumtiva kunder som inte visste att de var hojåkare ännu. De trodde att de var frisörer, datatekniker eller kulturarbetare. BMW hade hittat nyckeln till guldådern när lanseringen av R nineT följdes av en väldigt jordnära och personinriktad reklamkampanj som bland annat