Bumsen 1
MEKTIPS SPÄNN FAST HOJEN SPÄNN FAST HOJEN RÄTT At
t spänna fast sin hoj för transport måste göras rätt. Ola Strandvad på Bike Göteborg hjälper dig att undvika dyra missöden i onödan. D in motorcykel är en stor investering och det kan kosta dyrt om den välter vid transport. Till att börja med: använd aldrig öppna krokar. Byt ut öppna krokar mot karbinhakar med minst 10 millimeters gods. Du kan fästa karbinhaken i öglan, dra ut bandet och sen rulla hojen på plats. Sen sträcker du dig efter bandet sittande på hojen och drar fast. Med karbinhaken i nedre delen av bandet så är det ingen risk att det släpper. En karbinhake hoppar inte loss så du måste inte spänna ner hojen så hårt. ningar och lager med mera. Använd aldrig metallkrokar direkt mot motorcykeln då det lätt lämnar märken efter sig. Köp spännband speciellt anpassade för motorcyklar då de har tygband som du trär runt den detalj som du fäster i hojen och som du sen i sin tur hakar i metallkroken i. Detta går att improvisera ihop med extra band som knyts fast vid kroken. De flesta hojar som har handskydd som fäster i att dra runt spännbandet innanför koppling- och bromsreglage. Dessa hojar har ofta så breda styren så spännbanden går inte emot och repar kåpor. Det blir lite krångligare på motorcyklar som har smalare 44 också. Den heter Wonderbar Straps och det är en specialkonstruktion med tygöglor som läggs runt gummihandtagen. Den har band som sträcker sig mellan handtagen och som du i sin tur krokar fast spännbanden i. I dessa band hakar du med fördel fast krokarna på spännbanden. Principen blir den samma som att ha tygöglor direkt mot styret. Det sitter fantastiskt säkert och är inte dyrt. Själv använder jag alltid spännband av Tie-downtypen som inte har någon mekanism med rulle utan det är bara att dra ner bandet. Börja alltid med att spänna hojen framåt i styret. Ställ hojen på sidstödet och framhjulet mot släpväggen. Spänn vänster sida lite löst, koppla på bandet på höger sida, luta upp hojen rakt så vänster band spänns. Dra sedan åt höger band. Finjustera så att hojen står fast men inte överdrivet nertryckt. En liten varning här: Spänn inte motorcykeln hårt hård inbromsning. Dra då ett stumt spännband i bakhjulet och på något vis rakt bakåt. Motorcykeln står då stabilt och säkert. Vill vi vara riktigt säkra på att den inte ska kunna röra på sig så fäster vi spännband baktill i något på hojen och snett bakåt. Gunga hojen så hårt som möjligt i sidled. Känns det som att hojen kommer att stå kvar om så släpet skumpar i gupp? Bra, då kan vi ge oss iväg. OLA STRANDVAD