BIOINNOVATION 2018 1
HYPOTESPRÖVNING STEG 1 & 2 Hypotesprövning är Bio
Innovations snabbspår. Utlysningsformen är ett komplement till programmets mera långsiktiga strategiska utlysningar. Här kan företag under ett halvår utvärdera ett koncept eller en idé med en finansiering om max 500 000 kr. Projekt som visat sig lyckosamma kan sedan gå vidare och ansöka om steg 2 där de under en längre tidsperiod får en större finansiering. Under 2018 startade 11 nya projekt i hypotesprövning steg 1. Sex projekt beviljades medel för att ta sin idé vidare i steg 2. Gröna framtidsplaner Under 2017 slog Naturvårdsverket larm om plastgranulaten i konstgräsplaner. I hypotesprövningsprojektet BioPitch undersöks möjligheten att använda nedbrytbar skogsråvara för att skapa ett miljövänligt fyllnadsmaterial. För att få till naturgräsplanens mjuka känsla fylls konstgräsplaner ut med olika typer av material – ofta bestående av plastgranulat eller delar av bildäck. När snön skottas bort far mycket av materialet ut i naturen. – Det är en enorm brist på fotbollsplaner i Stockholmsområdet. Efter Naturvårdsverkets larm om konstgräsplaner blev det verkligen stopp i maskineriet. Många kommuner började jobba med underhållsplaner för att se till att granulatet inte lämnar fotbollsplanerna. Men det finns många möjligheter med att hitta ett mer miljövänligt fyllnadsmaterial, berättar Robin 20 Johansson, anläggningsansvarig på Stockholms Fotbollförbund, som är projektägare och koordinator av projektet BioPitch. – Vi har en hypotes som testas under våren 2019. Hypotesen är att det går att göra ett material av blandningen grot och lignin som kan ersätta plastgranulat i konstgräsplaner, förklarar Robin Johansson. Grot står för grenar och toppar från skogsråvara. Lignin är en sidoström som kommer från skogsindustrin. Förutom RISE, som koordinerar forskningen, backas projektet upp av Unisport, som sitter på kunskap om marknad, produktion och testmetoder, Rencom som är specialister på ligninbaserade material, Sveaskog som står för råvaran och Stockholms stad samt Karlstads kommun som kan bidra med kundperspektivet. Inom ramen för projektet genomförs även en förstudie finansierad av Naturvårdsverket. Här tittar man på möjligheten till kommersialisering av det nya materialet. – Vi tror alla på detta till 100 procent. Utmaningen är att få det att bli business. Kunden kommer inte att vara beredd att betala mer, menar Robin Johansson. Målet är att under våren ta fram 25 kilo testmaterial för att se om det kan få rätt egenskaper. Bland annat tittar man på slitage, åldrande och fuktabsorption. – Jag är övertygad om att vi kommer att lyckas, säger Robin Johansson. n Robin Johansson, Stockholms Fotbollförbund Foton: Oscar Omne