Bumsen 1
s.k. ”Anti-Hopping-funktion”, och man förväntar s
ig inte att hitta lamellpaketet precis bakom motorns bröstkåpa. Hela denna konstruktion har möjliggjort ett kompaktare bygge av motor/koppling/ växellåda och därmed en litet mer framskjuten placering, detta gynnar inte bara viktfördelningen utan har även möjliggjort en längre kardan som i sin tur bl.a. förbättrar tractionkontrollen. Hjärtat hos alla motorcyklar är själva motorn och dess karaktär. Som tidigare redan nämnts är nya GS en helt ny konstruktion, dock inte vad cylindervolymen på 1 170 cc gäller, denna oförändrad, ävenså borrning och slaglängd på 101 mm respektive 73 mm. Däremot har kompressionen ökat till 12,5:1 och detta klarar den nya motorn med 95-oktaning bensin utan effektförluster, vilket inte tidigare var möjligt. Effekten har dessutom ökat till 125 hk och detta vid 50 rpm lägre. Detsamma gäller vridet som ökats till 125 Nm vid 6 500 rpm. Tack vare Ride-by-Wire-systemet finns nu också möjligheten att ändra motorns effekt- eller körlägen i fem olika nivåer varvid detta system då samarbetar med traction control, ABS-bromsarna, den aktiva fjädringen o.s.v. Dessa system har så många möjligheter att vi får i detalj återkomma till dem i något kommande nummer av Bumsen. Vidare är nu passagerarsadeln justerbar i längdled och förarsadeln är, förutom höj- och sänkbar, även vinklingsbar. Alla reglage och instrument sitter där man förväntar sig dem men är inte hastighetsmätaren litet plottrig? Till höger om den digitala displayen finns en liten ratt och med denna justerar man mycket enkelt vindrutan i höjdled och vinkel. – Att ingen kommit på denna genialiskt enkla konstruktion tidigare, hörde vi någon utbrista i vimlet runt GS-hojarna. Vidare finns även en helt nyutvecklad LED-strålkastare, fälgar och däck har blivit bredare där det som tur är finns vackra trådekerhjul som tillbehör. Hur mycket har då all denna härlighet ökat i vikt? Litet svårtolkade siffror men BMW anger 238 kg med 90 % soppa i 20-liters tanken, vilket skulle innebära c:a fyra kilo till. Den 24-27 januari kan man beskåda skönheten på MC-Mässan å Stockholmsmässan och den 2 mars introduceras den nya GS:n officiellt i Sverige. Sedan är det bara att gasa men för en grundutrustad GS handlar det om att först slanta upp c:a 150 000 kr, slutpriset ligger nog närmare 200 000 kr när ”extra allt” sitter på plats. 18 BUMSEN 4 – 2012 Vi anser att BMW verkligen har lyckats med designen hos den nya GS:n. Se bara hur snyggt man löst dragning och utformning av hela avgassystemet med ljuddämpare. Detsamma gäller de två små kylarnas placering och diskreta utformning. Foto: BMW-press Bilden ovan visar inte bara den nya motorns kompakta konstruktion utan även växellådans uppbyggnad samt ventilmekanismen. På bilden till höger ser man hur motorn, precis som tidigare, är en bärande del av ramkonstruktionen. Bakramen är numer dock bultad och inte svetsad på huvudramen. Både Tele-Levern och Para-Levern har finslipats. Foto: BMW-press Polisutrustad K 1600! Något för svensk polis? Ljusarrangemang typ extra allt i LED-väg.