Bumsen 1
PIZZAEXPRESSEN DEN TYSKA Levererar: Lyxig komfort
, körgLädje och stor säkerhet! PROVKÖRD: BMW C 650 GT Visserligen härstammar både pizzan och skotern från Italiens sköna land och visst sker där dagligen tusentals pizzaleveranser med hjälp av en skoter men då både skotern och pizzan sedan länge spritt sig över hela världen så innebär detta också att italienarna för länge sedan tappat båda monopolen. Nu har BMW – åter igen – blandat sig i skotergenren och då når FOTO HÅKAN BJÖRSBY ML 2650088 pizzaleveranserna plötsligt nya höjder – helt nya höjder! TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 Alltsedan den första skotern presenterades 1946 i form av företaget Piaggios Vespa så förknippas fordonstypen ofta med ”det ljuva, slappa och enkla livet” samt utomordentligt dåliga vägegenskaper på grund av de små flygplanshjulen. (Efter kriget hade fabriken faktiskt en mängd överblivna små flygplanshjul och en ingenjör fick i uppdrag att rita något där de fick användning för dessa små hjul). Skotern och Vespan hade sin storhetstid på 1960-talet, precis som en viss boxare vid namn Muhammad Ali. Vespa betyder geting på italienska och av någon anledning kom jag att tänka på en av Alis klassiska repliker, ”float 44 BUMSEN 4 – 2012 like a butterfly, sting like a bee”, varpå han knockade motståndarna. Kunde det månne vara så att GT kunde överta innebörden av ordspråket och även den konkreta följden av detsamma, knocka motståndarna? Så känns det inte riktigt när man vrider om högerhandtaget och den steglösa CVT-lådan börjar arbeta, den känns inte riktigt på hugget i början, låter mest som en evigt slirande koppling, sedan skjuter det på ganska bra ända upp till toppfarten på 175 km/tim. Är man van vid BMW:s stora boxermotorer så känns en liten parallelltwin på 647 cc och 60 hk, särskilt i kombination med remdrift, väldigt surrig men man vänjer sig skapligt snabbt. Nu för dock också CVT-driften med sig ett annat ”problem”, speciellt vad körning i stadstrafik gäller, den är riktigt vanebildande och man blir snabbt bortskämd. Plötsligt har det blivit oförskämt enkelt att köra ryckfritt, bara gasa och bromsa. Närmare gummisnoddskomfort går det inte att komma. En till sak som också skämmer bort en riktigt mycket är den i den närmast vibrationsfria motorgången. Detta har BMW löst med en balansaxel. Motorn är för övrigt en helt ny konstruktion.