Bumsen 1
len upp till Orsa Grönklitt var asfalten lite tjä
lskottsskadad och då hängde inte riktigt fjäderförspänningen med, ojämnheterna slog rakt upp i ryggen på passageraren. Dagen efter, då utan packning, ställde vi två snäpp mjukare utan någon förbättring. Denna mjukare inställning fick vara kvar vid hemfärd, d.v.s. med samma belastning som vid ankomsten, och då föll plötsligt bitarna på plats. Lika fin komfort som på normal asfalt. Slutsatsen är alltså att det gäller att hitta rätt inställning beroende på belastning och typ av underlag. Fjäderförspänningen utföres med det i ”verktygslådan” medföljande verktyget. Visst, det fungerade men lite pilligt blev det. En annan något märklig detalj är oljestickans litet svåråtkomliga placering och varför väljer man svart färg på densamma? Sammanfattningsvis kan man väl bara konstatera att BMW gjort det igen! GT duger absolut för allt från att pendla till jobbet, över sportig och aktiv körning på små krokvägar till långtouring med packning. Vad mer kan man begära, dessutom av en skoter? BMW C 650 GT Motor Typ: Vätskekyld, 2-cylindrig 4-taktsmotor, fyra ventiler per cylinder. Cylinderdiameter x slaglängd: 79 mm x 66 mm. Cylindervolym: 647 cm3 Motoreffekt: 44 kW/60 hk vid 7 500 varv/min. Max vridmoment: 66 Nm vid 6 000 varv/min. Kompression: 11,6 : 1 Bränslereglering/motorstyrning: BMW digital motorstyrning Avgasreglering: Reglerad 3-vägskatalysator Max hastighet: 175 km/h Bränsleförbrukning: vid konstant 90 km/h 0,44 l/mil Bränsle: Blyfri bensin, minst 95 oktan. 16 liter varav 4 liter reserv. Batteri: 12 V / 12 Ah. Koppling/Växellåda: Centrifugalkoppling / Steglöst variabel växellåda. Drivning: Inkapslad kedja i oljebad. Däckstorlek: fram / bak 120/70 ZR 15 / 160/60 ZR 15 BMW ABS-broms: fram, dubbelskiva (Ø 270 mm), bak, enkelskiva (Ø 270 mm) Vikt: Körklar, fulltankad 261 kg Pris: 112 000 kr Här ser man GT:s rörram med aluminiumbrygga. Framhjulsupphängning består av en teleskopgaffel medan bakhjulsupphängning utföres via enarmssvingen. Fjädringsväg både fram och bak är 115 mm. Foto: BMW-press 2012 ÅRS Meister werke Nu har vi rullat in BMW’s 2012:or i både Sundsvall och Umeå. Kom in och beskåda mästerverken på plats eller slå till direkt på nätet. Vi har alla modeller i lager. KLARA… FÄRDIGA… KÖR! BUMSEN 4 – 2012 47